HEVBAR HYTTE: Den nye AMV frontlasteren som nå skal i produksjon, kan bestilles med hevbar hytte som opsjon. Skanska har bestilt de fire første maskinene som skal produseres i Flekkefjord.
HEVBAR HYTTE: Den nye AMV frontlasteren som nå skal i produksjon, kan bestilles med hevbar hytte som opsjon. Skanska har bestilt de fire første maskinene som skal produseres i Flekkefjord.

AMV starter produksjon av tunnellaster

Andersen Mek. Verksted AS (AMV) i Flekkefjord begynner produksjonen av en hybrid gravemaskin for utlasting av stein i tunnel. Skanska har bestilt fire!

Publisert

Gravemaskinen er en forgraver og får benevnelsen AMV FL for frontlaster. Maskinen får en dieselmotor for fremdrift på beltene/hjulene, men selve lastingen i tunnel skal utføres med kraft fra en elektrisk motor.

Det skal monteres en ledning fra maskinen til strømnettet (1000 V) som er vanlig å legge i norske tunnelprosjekter, blant annet på grunn av underjordsriggene.

Skanska som samarbeidspartner

Skanska Norge AS har bidratt sterkt i utviklingen av frontlasteren. Skanska har allerede reservert de fire første maskinene som AMV skal bygge i et nytt produksjonslokale i Flekkefjord (kjøpte opp konkursboet etter verftet Simek AS).

Det er ventet at første maskin er klar for en testperiode i april 2019. Alle de fire maskinene Skanska har lagt inn reservasjon på, har belteunderstell. AMV forsikrer imidlertid at frontlasterne kan leveres med understell på hjul også.

AMV FL: Den nye maskinen får navnet AMV FL for frontlaster. Maskinen utvikles i samarbeid med Skanska for lasting av røysa i tunnel.
AMV FL: Den nye maskinen får navnet AMV FL for frontlaster. Maskinen utvikles i samarbeid med Skanska for lasting av røysa i tunnel.

Ca. 70 tonns maskin

FRA HYTTA: Skissen viser hvordan utsikten til graveaggregatet fra førerstolen kan være.
FRA HYTTA: Skissen viser hvordan utsikten til graveaggregatet fra førerstolen kan være.

Maskinen vil veie 65-70 tonn, ha skuffe på 6-7 m3 og tilpasses for jobb i tunneler med tverrsnitt på T9,5 og større. Så store tverrsnitt er stort sett veitunneler. Maskinen kan også leveres med hevbar hytte som opsjon.

Tunnelstatistikken fra Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk viser at Skanska var Norges største tunnelentreprenør på konvensjonell driving i 2017 med uttak av ca. 1,2 millioner fm3.

Samarbeidet med AMV i utviklingen av en hybrid lastemaskin som går på strøm, har en klar grønn profil for Skanska som også føler ekstra ansvar for å være ledende innen grønn teknologi i tunneldriving.

Grønne maskiner

Idag utføres mye lasting av tunnelstein med hjullastere i størrelsen Volvo L350 eller Cat 988 med vekt på drøyt 50 tonn. Maskinene blir stadig mer drivstoffgjerrige, men fremdeles er det fossilt drivstoff som gjelder.

Prisen på AMV-frontlasteren vil ligge på to til tre ganger så mye som en 50-tonns hjullaster, får AT.no opplyst. Skanska-representanter vi har snakket med, sier at byggherrene (spesielt de statlige) må tilpasse kontraktene slik at entreprenører kan regne inn bruk av grønne maskiner i prosjektene. Les mer om dette i Anlegg&Transport nr. 8, 2018, som er i postkassene tidlig i september.

Internasjonalt potensial?

Adm. direktør i AMV, Peder Andersen, tror frontlasteren vil være interessant for øvrige norske tunnelentreprenører, og også internasjonalt.

- Til de aller fleste store prosjektene som kommer i Norge, er dette en lastemaskin som kan brukes. I tillegg tror vi det kan være et marked for maskinen langt utenfor Norge, sier Andersen til AT.no.

I Norge er det ikke produsert frontlastere siden Sandvik bestemte å legge ned produksjonen av Brøyt-maskiner i 2008. Sandvik eier fremdeles merkevarenavnet Brøyt. Nå er altså en norskprodusert tunnellaster på vei tilbake!

Tre store reportasjer

I papirutgaven av Anlegg&Transport som kommer i postkassene landet rundt i begynnelsen av september (nummer 8, 2018), har vi fyldige saker om den nye AMV-frontlasteren, om hvorfor Skanska har involvert seg så tungt i prosjektet, om hvorfor AMV utvider med et helt nytt konsept og om den utvidede kapasiteten AMV har fått etter oppkjøpet av Simek AS konkursbo i sørlandsbygda.

PS: Har du ikke abonnement på Anlegg&Transport, og ønsker det; Send en epost til [email protected]. Da ettersender vi deg bladet med alle artiklene om den nye norskproduserte gravemaskinen. Pris for et årsabonnement (11 utgaver) er 970 kroner. Husk å skrive navn, adresse og telefonnummer i eposten.