Ny Mitsubishi L200: Verdenslansering i Bangkok 9. november 2018.

40 år og helt ny

BANGKOK (AT.no): Nye Mitsubishi L200 er den første virkelige verdenslanseringen til Mitsubishi. L200 vil bli solgt i over 150 land rundt om i verden.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bilen får salgsstart i Thailand allerede 17. november 2018, men vi må vente helt til høsten 2019 før bilen kommer til Norge. Lanseringen var lagt til Central World-senteret i Bangkok, hvor hele 450 journalister var på plass i for å overvære avdukingen av den nye bilen.

L200 får den nye fronten «Dynamic Shield» som allerede er på plass i enkelte andre Mitsubishi-modeller. Videre er 4WD-systemet videreutviklet for å bedre fremkommeligheten ytterligere og en rekke nye sikkerhetssystemer er på plass.

Med den nye fronten, er bilen blitt mye mer maskulin. Frontpartiet fremstår mer kraftig enn i den utgående versjonen. Grillen har horisontale linjer som følges videre langs siden av bilen.

Forbedret 4x4

Super-Select 4WD som i basis leveres med en åpen og låsbar senterdifferensial kan i tillegg allerede i dag leveres med låsbar bakre differensial. Super-Select 4WD innebærer at føreren kan velge program for det aktuelle underlaget på veien. Dette er valgmulighetene: Grusvei Gravel, Gjørme/ snø Mud/ Snow, Løst underlag Sand og Steinete underlag Rock Mode.

- Når du har valgt underlag, vil bilen reagere optimalt etter gasspådrag, girvalg og bremsing for å hindre hjulslipp og maksimere grepet mot underlaget. Det finnes også et enklere system, Easy Select 4WD, men for Norge vil det kun være aktuelt med Super Select 4WD, forteller Vegard Werner i MMC Norge.

Nedstigningskontroll (Hill Descent Control) er også på plass for sikker nedstigning av bratte bakker.

Aktiv sikkerhet og førerassistanse systemer

Nye Mitsubishi L200 har et sikkerhetskarosseri, bygget på en ramme med avanserte former for aktiv sikkerhet og en rekke nye førerassistanse systemer:

  • Radarbasert frontkollisjonsvarsler (FCM) med bremseassistanse som er i stand til å oppdage biler så vel som fotgjengere.
  • Blindsonevarsler (BSW med LCA) som oppdager biler i dødvinkelen.
  • Krysstrafikkvarsler (RCTA) bak, oppdager kryssende biltrafikk bak ved rygging.
  • Feilakselerasjons-hinder (RCTA) reduserer ulykker ved uheldig bruk av gasspedal ved start fremover eller ved rygging på trange parkeringsplasser

Ytelser og funksjonalitet

Nye Mitsubishi L200 har flere forbedringer også for å tåle tøff bruk og bedre driftssikkerheten. Bremseegenskaper og bremserespons er forbedret ved å bruke kraftigere skiver og bremsestempler foran.

Kjørekomforten er økt ved bruk av støtdempere bak med lengre slaglengde og mer dempeolje. En ny automatgirkasse med et gir til, 6 trinn, bidrar til mykere og mer kraftfull akselerasjon.

Bilene som ble vist i Bangkok har ikke europeiske spesifikasjoner. Interiør, fjæring samt motoriseringen vil være noe annerledes når bilen får Europa-lansering i 2019.

Les mer om de første prøvekjøringene fra Bangkok i A&T nr. 11, 2018.

Powered by Labrador CMS