OVERLEVERING: Tre nye svarte Kobelco-gravere ble overlevert til Bjørn Furu Maskinentreprenør ved Beck Maskins hovedanlegg på Langhus fredag 8. februar. Tre blad Furu hentet maskinene. Fra venstre: Jon Ølstad (storkundeansvarlig Beck), Øyvind Furu, Christian Beck (daglig leder i Beck), Bjørn Furu, Espen Wold (selger Beck) og Anders Furu.

Hentet tre nye Black Beauty

LANGHUS (AT.no): Maskinentreprenør Bjørn Furu har fått sansen for svarte Kobelco-gravere. Her henter han tre nye Black Beauty-maskiner hos Beck Maskin på Langhus (Akershus).

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det var god stemning med tre blanke, svarte og splitter nye gravemaskiner ute på plassen.

Inne hos Kobelco-forhandler Beck Maskin ventet en kake, selvfølgelig dekorert med et bilde av de tre svarte maskinene på marsipanlokket.

Kobelco i 20 år

Kråkstad-entreprenøren sier han har kjørt Kobelco i 20 år, og bruker nettopp navnet Kobelco på alle maskinene han har hatt selv om maskinene gikk under navnet New Holland i Europa noen av årene.

Under overtakelsen leverte han for øvrig en New Holland i innbytte.

BLACK BEAUTY: Slik er dekalene på alle de svarte Kobelco-gravemaskinene Bjørn Furu har bestilt.
SVARTE TILTER: Også Engcon-tiltene er svarte, ferdig lakkert fra fabrikken i Sverige.

- Vi bytter maskiner etter ca. fem år. Da har de gått rundt 3000 timer, så de er pent brukt. Ettersom vi driver med tomtegraving, går maskinene ikke så mye, og vi har flere maskiner enn vi trenger for å unngå flytting av dem hele tiden. I tillegg er vi flinke til å ikke la maskinen gå på tomgang, sier Furu som hadde med sønnene Øyvind og Anders under overleveringen. Begge jobber i firmaet som teller syv ansatte og omsatte for rundt 50 millioner kroner i 2018.

Alt i svart

RÅTT: En ekstra bøyle bak på 270-maskinen er kledd med lysdioder for markeringslys og blinkere. På denne maskinen er det også montert Novatron 3D-maskinstyring fra Hella Maskin.

Av ti gravemaskiner i firmaet nå, er seks Kobelco (riktignok er en av disse New Holland), og fem av disse igjen er svarte som natten med påskriften Black Beauty i sølvdekaler på sidene.

Den første ble levert i 2017, nummer to sist høst og ytterligere tre nå i februar. Tilleggsprisen på ca. 30.000 kroner for ferdig svartlakkerte maskiner rett fra fabrikken i Japan, skremmer ham ikke i det hele tatt. Kobelco har for øvrig mottoet «Hand Built in Japan», noe som betyr at produsenten selv bygger alt på maskinen i fabrikken i Japan.

- Vi har svart på alt etter hvert, og det er blitt firmaprofilen vår. I tillegg til Kobelco-maskinene har vi seks svarte traktorer (Fendt) med svarte dumper-hengere (Foss-Eik). Til og med tiltrotatorene fra Engcon fikk vi levert helt svarte fra fabrikken, gliser Bjørn Furu.

Auto-kobling av hydraulikkolje

Apropos Engocn-tiltene: Disse, og redskapsfestene, er utstyrt med EC Oil som er Engcons automatiske koblingsløsning for hydraulikkolje.

- Vi bytter mange redskaper iløpet av dagen, og det er godt for gutta å slippe å koble om manuelt. Spesielt bytte til hammer er ofte tungt, sier Furu.

På den største maskinen i den nyeste handelen, SKSK270SRLC-5 (ca. 26 tonn) har han også fått montert Novatron 3D maskinstyring fra Hella Maskin. Dette er første gang selskapet kjøper maskin med 3D-maskinstyring.

- Det er for å bli mer effektive, og for at vi ikke skal grave ut for mye masse. Normalt gjør vi ikke det uansett, men det tar tid å måle opp manuelt, sier Furu.

Korthekk er tingen

Felles for alle de fem nyeste Black Beauty-maskinene, er at de er korthekkutgaver. Det er ikke tilfeldig.

- Ofte er det trangt der vi jobber, og Kobelco har vært ledende på korthekk etter min mening. De var også blant de første med korthekk, sier Furu som også har bestilt bredt understell på maskinene for å stå støtt på de ofte skrånende tomtene.

For det er tomtegraving som er den aller største delen av virksomheten. Selskapet graver ut 80-100 tomter i året, og til enhver tid jobbes det på 5 til 10 tomter. Nå vinterstid går det også med en del tid i brøytebilene for noen av de ansatte, ikke minst Bjørn Furu selv som hadde jobbet nesten hele natten før overleveringen.

Disse maskinene ble levert fredag 8. februar:

  • 2 stk. SK75SR-3 (17 tonn, Steg IV uten dieselpartikkelfilter eller AdBlue, Isuzu-motor på 57,5 hk)
  • 1 stk. SK270SRLC-5 (26 tonn, Steg IV, med dieselpartikkelfilter og AdBlue, Hino-motor på 170 hk)

Levert høsten 2018:

  • 1 x SK140SRLC-5 (15 tonn, Steg IV, med AdBlue, Isuzu-motor på 107 hk)

I 2017 fikk Bjørn Furu også levert en SK270 korthekk-maskin

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS