
84.000 tonn mindre salt på veiene forrige vinter
Se tallene for 2018/2019-sesongen sammenlignet med tidligere år, fra 1990-tallet til sist vinter.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Vegvesenets entreprenører brukte 84.000 tonn mindre salt vinteren 2018/2019 sammenlignet med vinteren før. Dette tilsvarer en reduksjon på omtrent en firedel.
Reduksjonen er størst i de områdene av landene der saltbruken var uvanlig stor i 2017/2018-sesongen.
- Tallene er positive. Vi arbeider for å få saltbruket lavere ned, men under forutsetning av at vi opprettholder en trafikksikker og fremkommelig vei, sier sjefingeniør Kai Rune Lysbakken i Statens vegvesen.
Lysbakken sier at saltbruken sist vinter er på nivå med gjennomsnittet av de siste fem årene. Ambisjonene er fortsatt å optimalisere saltbruken.


Vegvesenets rapport om salting, strøing og brøyting i vintersesongen viser at det brukes klart mest salt på riksveiene der man har bar-asfalt-strategi.
- Hensikten med salting er å holde veiene åpne og med god friksjon. Det er avgjørende for at veinettet er forutsigbart og trafikksikkert hele året, påpeker Lysbakken.
Han viser til at entreprenørene bruker mer sand enn salt for å holde veiene åpne. De totale mengdene påvirkes av nedbør og temperaturforholdene gjennom vintermånedene.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS