Her demonstrerer lastebilsjåfør Kjetil Markeng hvordan snø og is enkelt kan fjernes fra biltaket når han står på snøfjerningsrampen. Han er flankert av, fra venstre, leder NLF Innlandet, Guttorm Tysnes, avdelingsdirektør Drift og vedlikehold Øst, Cato Løkken, og styreleder NLF Innlandet, Arild Olsbakk.
Her demonstrerer lastebilsjåfør Kjetil Markeng hvordan snø og is enkelt kan fjernes fra biltaket når han står på snøfjerningsrampen. Han er flankert av, fra venstre, leder NLF Innlandet, Guttorm Tysnes, avdelingsdirektør Drift og vedlikehold Øst, Cato Løkken, og styreleder NLF Innlandet, Arild Olsbakk.

Gave: Snøfjerningsrampe til en kvart million kroner

Norges Lastebileier-Forbund Innlandet har gitt Statens vegvesen en snøfjerningsrampe til en verdi av 250.000 kroner.

Publisert

Snø og is som fyker av taket på vogntog kan forårsake alvorlige ulykker. Isklumper kan knuse frontruta på personbiler, og hvis de treffer en fotgjenger, kan det få fatale følger.

Med snøfjerningsrampen, som er satt opp på døgnhvileplassen ved Biri travbane nord for Mjøsbrua, får tungbilsjåførene muligheten til å fjerne snø og is fra bilene på en sikker måte. De kan gå opp på en solid og sklisikker rampe og få skjøvet vekk isen og snøen fra taket.

- Gjennom denne gaven til Vegvesenet, håper vi at slike snøryddingsramper kan bli standard på alle døgnhvileplasser der det er snøvintre, sa styreleder i Norges Lastebileier-Forbund Innlandet, Arild Olsbakk, ved overleveringen.

Snøfjerningsrampen på Biri er en prototype. Den er laget i galvanisert stål og er levert av Lonbakken Mekaniske Verksted på Otta.
Snøfjerningsrampen på Biri er en prototype. Den er laget i galvanisert stål og er levert av Lonbakken Mekaniske Verksted på Otta.

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Cato Løkken, satte stor pris på gaven og sa at slike ramper eventuelt kan bli et krav på døgnhvileplasser hvis den fungerer og sjåførene bruker den.

- Vi er glade for at NLF prioriterer trafikksikksikkerhetstiltak. Det er viktig at vi samarbeider om færre drepte og hardt skadde i trafikken, det er mange småtiltak som teller, sa Løkken.

Arild Olsbakk kunne fortelle at medlemmene i NLF Innlandet var klare på årsmøtet i 2019: Overskuddet fra 2018 skulle brukes til et godt trafikksikkerhetstiltak. Det var lastebileier og NLF-veteran Åge Widme som kom med forslaget om en snøryddingsrampe.