Vist på Conexpo

SPARER 15%: Ved sving 90 grader i lasting skal EC300E Hybrid spare inntil 15% diesel sammenlignet med en konvensjonell 30-tonner fra Volvo. Bilde sendt ut av Volvo før Conexpo.
SPARER 15%: Ved sving 90 grader i lasting skal EC300E Hybrid spare inntil 15% diesel sammenlignet med en konvensjonell 30-tonner fra Volvo. Bilde sendt ut av Volvo før Conexpo.

Volvos hybrid rett rundt hjørnet

På Volvo Construction Equipments stand på Conexpo, skulle den nye beltegraveren EC300E Hybrid være ett av trekkplastrene. I mai kommer den første Volvo-hybriden til Norge, og første maskin er allerede solgt.

Publisert

Mange husker kanskje at Volvo CE trakk seg fra Conexpo på grunn av koronaviruset. Dette skjedde like før maskinutstillingen i Las Vegas åpnet, og etter at standen var bygget.

Derfor ble Volvo-maskinene stående på utstillingen og publikum kunne ta seg en titt.

Store forventninger

Volvos hybrid er imidlertid vist tidligere, blant annet på Bauma for ett års tid siden, men da var den ikke ferdig utviklet. Det er den nå, og dette er en maskin norske Volvo Maskin AS gleder seg å tilby det norske markedet.

HÅPER Å TREFFE MED BOM: Volvo CE har basert sin hybride løsning på å utnytte energien som oppstår når bommen senkes.
HÅPER Å TREFFE MED BOM: Volvo CE har basert sin hybride løsning på å utnytte energien som oppstår når bommen senkes.

- Vi har store forventninger til Volvo EC300EL Hybrid. Dette er en forholdsvis enkel «hydraulisk» hybridmaskin, men med en svært interessant løsning som gir en vesentlig reduksjon i dieselforbruk ved lasting. Vi har bestilt flere maskiner til Norge, og vi skal etter planen ha en med til MEFA 2020 i Trondheim om utstillingen ikke blir avlyst på grunn av koronaviruset. Den første maskinen er solgt til Roald Madsen AS i Tromsø, sier salgsdirektør David Kristianslund i Volvo Maskin AS.

15% lavere forbruk

Flere andre hybride løsninger benytter bremsing av sving på overvognen til å regenerere energi, men Volvos løsning går på å gjenbruke energien som oppstår ved senkning av bom. Når bommen senkes «lades» ca. 20 liter hydraulikkolje i akkumulatorene, og energien benyttes deretter til å levere energi til drift av maskinen.

Det understrekes at den hybride maskinen har samme kapasiteter som en standard EC300E beltegraver, og at hybriden simultant kan jobbe i Eco- og Hybrid-modus. Volvos hybrid skal ha 15% lavere dieselforbruk og 12% mindre CO2-utslipp sammenlignet med en konvensjonell 30-tonner fra Volvo.

- Vi ønsker en slik maskin velkommen med de kravene som ofte stilles i byer og tettbygde strøk. At maskinen henter kapasitet fra senkning av bom, i stedet for sving på overvogn, er etter vår mening bra da man optimalt ikke svinger mer enn 90 grader ved lasting, sier Frode Andersen som er produktsjef for gravemaskiner i Volvo Maskin AS.

Nedbetalt på to år

Volvo CE hevder at den ekstra kostnaden man må betale for hybrid-maskin, dersom den benyttes til lasting og lossing og 90 graders sving, er nedbetalt etter ca. to års drift.

Produsenten påpeker videre at det er få ekstra deler i hybrid-maskinen sammenlignet med den konvensjonelle dieselmodellen, og at dette gjør maskinen relativt lik dagens 30-tonner. Det presiseres imidlertid at man ikke kan ettermontere utstyr og omdanne en konvensjonell maskin til en hybrid.