Endelig er norsk distributør klar for BYD.
Endelig er norsk distributør klar for BYD.

RSA med elektriske vare- og lastebiler

Norge var ett av sju prioriterte land og RSA blir norsk distributør når Norge nå er først ute med elektriske vare- og lastebiler fra BYD. Det er et halvår siden AT.no var i Kina og fikk presentert BYDs planer for inntreden av vare- og lastebiler i Europa.

Publisert

RSA er med det den første som inngår avtale med BYD (Build Your Dreams) om enedistribusjon av elektriske vare- og lastebiler.

Den elektriske varebilen er på 2,6 tonn.
Den elektriske varebilen er på 2,6 tonn.

I tillegg har BYD i mellomtiden bestemt seg for å teste ut det europeiske markedet for elektriske personbiler, også her med Norge og RSA i førersetet. Først og fremst er den elektriske versjonen av SUV-en Tang som skal selges til norske kunder.

For å sikre kundene et trygt og sikkert eierskap har BYD og RSA utviklet en salgs-, ettermarkeds- og deledistribusjons strategi når de nå starter salget av BYD Tang EV600, en varebil, 7,5 og 19-tonns lastebiler samt terminaltraktorer som alle er fullelektriske og benytter BYDs egenutviklede batteriteknologi.

BYD: – RSA er en av de mest erfarne bilimport-gruppene i regionen

Administrerende direktør i RSA Frank Dunvold gleder seg til å ta fatt på salget av de nye Kinesiske e-bilene.
Administrerende direktør i RSA Frank Dunvold gleder seg til å ta fatt på salget av de nye Kinesiske e-bilene.
Med 7,5 og 19-tonns elektriske lastebiler inntar BYD det norske markedet.
Med 7,5 og 19-tonns elektriske lastebiler inntar BYD det norske markedet.

Adm. direktør Frank Dunvold i RSA sier i en melding at RSA er begeistret over å kunne meddele starten på et spennende samarbeid mellom de to selskapene:

– Historien bak BYD er utrolig og annerledes enn alle andre produsenter. BYD er det eneste virkelige mobilitetsselskapet i markedet som produserer innovative batterier i tillegg til elektriske kjøretøy og jernbanesystemer.

– RSA var for første gangen i kontakt med BYD allerede i 2014. Da vi så andre generasjon BYD Tang og hørte om merkets vekststrategi for lette nyttekjøretøy og elektriske lastebiler var det innlysende at BYD som merke er perfekt posisjonert for å møte den stadig økende etterspørselen etter rene 0-utslipps kjøretøy. Med Norge som det mest elektrifiserte bilmarkedet i verden er BYD en perfekt partner for oss og vi ser frem imot utviklingen i dette partnerskapet, sier Dunvold.

Administrerende direktør Isbrand Ho er glad for å ha med RSA på den spennende reisen BYD skal gjennom når de nå starter salget av elektriske person-, vare- og lastebiler i Europa.
Administrerende direktør Isbrand Ho er glad for å ha med RSA på den spennende reisen BYD skal gjennom når de nå starter salget av elektriske person-, vare- og lastebiler i Europa.

Isbrand Ho, adm. direktør i BYD Europe, legger til:

– RSA er en av de mest erfarne bilimport-gruppene i regionen med et velkjent rykte for ikke bare å utvikle nye merker, men de har også den nødvendige infrastrukturen på plass for å støtte kundene og gi dem den beste merkeopplevelsen. Vår strategi er å tilby europeiske kunder en full range av nullutslippskjøretøy. På samme måte som vår e-buss divisjon har etablert et rykte for kvalitet og ytelse vil vår utvalg av personbiler, varebiler og lastebiler gjøre det samme. Dette er en spennende tid i BYD-historien og vi er glade for at RSA har blitt med oss på denne reisen.

Personbilen Tang EV600 er først ut i Norge og er en av mange personbilene BYD har på programmet.
Personbilen Tang EV600 er først ut i Norge og er en av mange personbilene BYD har på programmet.

Over 500 km rekkevidde

Den elektriske SUV-en BYD Tang EV600 har en rekkevidde på 520 kilometer.

Modellen vil være BYDs spydspiss i vekststrategien etter hvert som den ekspanderer i hele Europa. I november 2019 fortalte BYD at de ønsket å introdusere elektriske lastebiler i Europa i løpet av 2020.

BYD er i dag en av verdens største produsenter av batterielektriske kjøretøy og har levert over 750.000 elektrifiserte biler, hybrid og batterielektriske. BYD har solgt over 1300 elektriske busser i Europa, blant annet her i Norge.