T9: 19-tonns lastebil vil bli vist under IAA i September. Dette er en kinaversjon, mens europa­versjonen vil få et nytt og mer moderne uttrykk.

Kinesiske el-lastebiler til Norge

Shenzhen (AT.no): I løpet av 2020 vil BYD etter planen introdusere elektriske vare- og lastebiler i det norske markedet.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er ennå ikke klart hvem som vil representere BYD i Norge, men mye tyder på at de selv vil stå som importør og ha en eller flere norske distributører. Selskapet har en rekke elektrifiserte lastebilmodeller i porteføljen, men mange vil neppe være aktuelle i Europa. I utgangspunktet vil selskapet lansere fire nyttekjøretøy-modeller i det europeiske markedet. En varebil, en 7,5-tonner, en 19-tonner og en terminaltraktor. Offisiell introduksjon i Europa vil skje under IAA i september, men det er ikke umulig at enkelte av modellene vil ha salgsstart innen den tid, får vi opplyst.

Europasjef Isbrand Ho i BYD, forteller at Norge er ett av de første sju landene BYD skal inn i. Norge er langt fremme når det gjelder elektrifisering av kjøretøyparken og har et sterkt fokus fra myndighetene. Det vil være TCO som vil være drivkraften når det kommer til konverteringen av transportbransjen fra diesel til elektrisitet, sier han.

Modulær oppbygging

BYD har utviklet et modulært system for sine nyttekjøretøy. I løpet av åtte år har selskapet utviklet egne plattformer og konsentrert seg om å utvikle teknologien som trengs for elektriske kjøretøy. Totalt jobber det over 700 ingeniører i utviklingsavdelingen.

Selskapet, som har bygd seg opp innenfor teknologi, har utviklet all teknologi innenfor batteri- og batteristyring selv. I tillegg produserer de egne elmotorer og akslinger for tyngre kjøretøy. Selskapet benytter også kjente underleverandører innenfor blant annet bremse- og styringsteknologi i sine kjøretøy.

Interiøret er enkelt og dominert av en stor touchskjerm. Mellom setene finner vi en stor «motorkasse», og denne er nødvendig for å få plass til batteriene blir vi fortalt.

Alle kjøretøyene vi så i Kina hadde store touch-skjermer og minimalt med knappestyring.

Starter med de minste

Til å begynne med vil det bli introdusert en 2,6 tonns varebil, T3. Denne får et 50,3 kWt NMC-kwhteri. Motoren har en nominell effekt på 35 kW, og en makseffekt på 100 kW med 180 Nm dreiemoment. Topphastigheten er 100 km/t. Dette gir ifølge BYD en teoretisk rekkevidde på 360 km (NEDC).

Bilen kan lades opp på 90 minutter fra 0-100% ved hjelp av en 40 kW DC lader, med en standard 6,6 kW AC lader tar det nesten åtte timer å lade opp bilen.

Modellen vi fikk se under besøket fikk vi opplyst var en prototypprototypnkelte endringer ville skje innen en europalansering.

FØRST UT: Varebilen T3 vil trolig ble det første møtet med nyttekjøretøy fra BYD her i Europa.

Under IAA vil BYD vise frem en 7,5 tonns lastebil, T6. Vi fikk kjøre denne noen runder på en liten testbane inne på fabrikksfabrikkområdetsom er en prototypprototyp ikke lov til å fotografere. Bilen er en typisk prototypprototypet enkelt dashbord og rimelige plastmaterialer. Vi aner konturene av en bil som vil kunne matche europeiske modeller, ihvertfai hvert fallprisen blir konkurransedyktig. Kjøremessig er dette den modellen som er mest tilpasset kravene i det europeiske markedet. Det er foreløpig lite teknisk informasjon tilgjengelig om denne bilen, som etter all sannsynlighet blir tilgjengelig i markedet mot slutten av året.

EUROPASJEFEN: Isbrand Ho gleder seg til å komme i gang med salget av nyttekjøretøy i Europa. TCO vil være drivkraften i skiftet fra diesel til elektrisitet, hevder han.

Den tredje modellen som blir introdusert er 19-tonneren T8. Vi fikk kjøre en kina-versjon av denne med en ekstra batteripakke bak førerhytta. Når bilen blir lansert i Europa, vil batteriene være montert mellom rammene og på sidene slik vi har sett de andre aktørene i Europa gjøre får vi opplyst. Bilen får 217 kWt BYD kwhnfosfat batterier som kan fullades på 2,5 timer ved 120 kW DC-lader. Ved å benytte en 40 kW AC-lader tar det 5,5 timer å fullade batteriet.

Motoren har maksimum på 180 kW og 1500 Nm dreiemoment. Selskapet har også utviklet en ny kontrollenhet som vil bli benyttet på denne bilen. En enhet kontrollerer hele fem funksjoner, motorstyring, styring, kompressor, DC-DC konverter og høyvolts distribusjon. Dette skal ifølge selskapet gi lavere vedlikeholdskostnader.

Bilen er designet for å tilfredsstille behovene innenfor både distribusjon og kommunale oppgaver. Nyttelasten oppgis til 11,1 tonn.

Bilen har en god akselerasjon og god ergonomi. Under våre fire runder på testbanen rakk vi å savne en spak for justering av regenereringen. Det skal komme en knappestyring, men på testbilen måtte vi inn i undermenyer på touchskjermen. Dette var for tungvint og upraktisk for normal bruk av bilen.

Terminaltraktor

Denne er utviklet for bruk på havner og flyplasser og kan trekke 36 tonn. Ifølge BYD kan den jobbe sammenhengende i 10 timer på en ladning. Batteripakken på 217,6 kW kan fullades på to timer med en 120 kW DC lader. Motoren har maksimum 180 kW og 1000 Nm dreiemoment. Topphastigheten er 47 km/t. Også denne vil bli vist frem under IAA i September.

Personbiler

BYD har også en rekke ulike personbilmodeller, både med bensin, hybrid og fullelektriske drivlinjer. Vi kjørte en tur med en fullelektrisk 7-seters SUV «Tang». Dette er en bil som ikke står tilbake for noen av de bilene vi finner på markedet i Norge i dag. Det er ikke bestemt om disse vil markedsføres i Europa, men det ble sist høst observert en slik med norske prøveskilter.

Powered by Labrador CMS