E16 Bjørum-Skaret er et omfattende prosjekt med bruer, tunneler og firefelts vei.
E16 Bjørum-Skaret er et omfattende prosjekt med bruer, tunneler og firefelts vei.

Skanska skal bygge E16 Bjørum-Skaret

Det er nå bestemt at Skanska får bygge nye E16 fra Bjørum i Bærum til Skaret i Hole kommune.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har hatt med tre svært solide leverandører i konkurransen om denne totalentreprisen. Etter at alle kriterier ble summert opp, sto Skanska på topp, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre i Statens vegvesen i en nyhetsmelding fra Statens vegvesen.

Rangeringen endte slik:

• Skanska/ Aas-Jakobsen, med tilbudssum 3022 millioner kroner

• Implenia/ Multiconsult, med tilbudssum 3076 millioner kroner

• AF Gruppen/ Norconsult, med tilbudssum 3984 millioner kroner

Arbeidsfellesskapet Salini/Pizzarotti var også kvalifisert til å delta, men kom ikke med blant de tre utvalgte som gikk videre til konkurransefasen.

Kontrakten skal signeres mandag 30. november.

- Etter at kontrakten er signert skal vi gjennomføre samhandling med Skanska. Når den er gjennomført er klarsignalet gitt, og arbeidene kan begynne, forklarer Hiim Sindre.

Tilbudene ble vurdert mot fire tildelingskriterier; organisering og nøkkelpersonell, gjennomføring av oppdraget, fremdrift og anleggets kvalitet. Det ble en jevn konkurranse om å gi beste tilbud.

Om prosjektet:

Prosjektet strekker seg fra Bjørum i Bærum kommune til Skaret i Hole kommune. Den totale strekningen er 8,4 kilometer, og skal bygges som firefelts motorvei.

Prosjektet inneholder:

• 2 tunneler, 800 m og 3,4 km

• 8 bruer, inntil 220 meter

• 3 millioner m3 masse som skal forflyttes

• Elektro/automasjon

- Alle deltakerne i konkurransen leverte meget gode og gjennomarbeidet tilbud med gode løsninger, sier Rolf Johansen i Statens vegvesen, som har ledet arbeidet med konkurransegrunnlag og anskaffelsen.

Anskaffelsen ble gjennomført som konkurranse med forhandling etter en metode som Statens vegvesen i sin tid utviklet for E6 Helgeland til bruk i store totalentrepriser. Senere er denne metoden blitt brukt med godt resultat på flere av Statens vegvesens største kontrakter, blant annet for OPS Rv3/25 i Innlandet, ifølge Statens vegvesen.

En stor del av strekningen som skal bygges innebærer tunnelbygging, vist med stiplete linje.
En stor del av strekningen som skal bygges innebærer tunnelbygging, vist med stiplete linje.

- Vi gir alle de tre utvalgte leverandørene mulighet til å utvikle sine løsninger for prosjektet i løpet av konkurransen. Vi ser at dette løfter kvaliteten på alle tre tilbudene gjennom prosessen. Dette fører til god konkurranse om riktige løsninger og lav risiko for at prosessen stopper ved at tilbydere faller fra. Metodikken gir også den vinnende leverandøren en god start på gjennomføringsfasen, og vi mener at prosjektrisikoen reduseres for både leverandøren og Statens vegvesen som byggherre, sier Johansen.

Den nye veien skal etter planen åpne til sommeren 2025.