Margrethe Ollendorff Lien * Ny konsernleder Feiring AS * Fremtiden i pukkverksindustrien

MANGE TANKER: Margrethe Ollendorff Lien var leder for innovasjon og forretningsutvikling i Feiring AS før hun ble konsernleder, og har allerede jobbet mye med planer og prosesser for familiebedriftens fremtidig drift. Foto: Klaus Eriksen

Feirings nye leder om en bransje i endring

LØRENSKOG: Det var ikke gitt at Margrethe Ollendorff Lien skulle ta over som konsernleder for Feiring AS. Men prosessene hun selv har vært med på å starte, gjorde det nesten litt vanskelig å unngå at hun ble en meget sentral kandidat.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

FAMILIEBEDRIFT: Far Trygve Ollendorff trekker seg noe tilbake, men er aktiv som arbeidende styreformann. Bror Knut Harald Ollendorff er leder for det største divisjonen i konsernet, pukkdivisjonen.

I begynnelsen av september tok hun over som konsernleder i Feiring AS som har rundt 200 ansatte og omsetning på ca. 700 millioner kroner. Selskapet er en betydelig leverandør av stein, pukk og grus, i tillegg til asfalt, massemottak og grunnforsterkning, og har en rekke avdelinger i Norge. Hovedkvarter er på Lørenskog utenfor Oslo. Hennes bestefar Knut Ollendorff startet sin første produksjonsbedrift i 1945, og kom noe senere i gang med steinvirksomhet. Hans sønn og Margrethes far, Trygve Ollendorff, ledet konsernet frem til i høst da det altså ble gjennomført nytt lederskifte i familiebedriften.

- Hele prosessen har tatt to år, og både eksterne og interne kandidater har vært aktuelle. Selv mente jeg det ville være spennende å se etter eksterne kandidater, i tillegg til min egen bror som jeg mener ville være en god kandidat, sier Margrethe Ollendorff Lien.

Pekte på broren

Hun legger til at broren, Knut Harald Ollendorff, var tydelig på at han ønsket å fortsette som daglig leder for divisjonen Pukk, den største divisjonen i konsernet. Selv hadde hun det hun omtaler som den morsomste jobben hun kunne ha, leder for produkt- og forretningsutvikling i familiebedriften, men like fullt ble det altså henne som tok over.

LANG DRIFT: Det er blitt produsert steinmaterialer hos Feiring Bruk i mange tiår. Her er konsernlederen like utenfor hovedbygget, og foran en knuser av noe eldre modell. Foto: Klaus Eriksen

- Vi så at med alle prosessene vi er i gang med, så kunne det være krevende for en ekstern person å ta disse videre, og ikke minst for oss å klare å gi ny leder nødvendig tid og armslag til å finne sin egen vei. Vi er ganske utålmodige på å komme videre med retningen vi har startet på nå, sier Ollendorff Lien.

Prosessene hadde hun i stor grad selv vært delaktig i å sette i gang med, og de handler om fremtidens pukkverk og anleggsbransje. Og dette har den nye konsernlederen mange tanker og meninger om. Vi skal ikke mange år tilbake før nesten alle sa at, «er det én ting vi har nok av i Norge, så er det stein».

- Sånn er det ikke lenger. Stein er en ikke-fornybar ressurs. I fremtiden kommer vi til å resirkulere mer. Det beste er om bilene kommer inn med masser som skal gjenvinnes, og kjører ut med friske masser som skal brukes, og at vi kan drøye uttaket av jomfruelige masser, sier Ollendorff Lien.

Så var det kvaliteten da

- Men det er viktig å ha kontroll på kvaliteten slik man ikke bruker stein av lavere kvalitet i installasjoner det er viktig med lang levetid på, fortsetter Feiring-lederen.

HISTORIE: Deler av presseklippene om den tradisjonsrike bedriften er tatt godt vare på, rammet inn og hengt opp på veggen inne i de nye lokalene til Feiring. Foto: Klaus Eriksen

Dette balanseregnskapet vil være en utfordring for fremtiden. Ikke minst vil det være krevende å finne metoder som er gjennomførbare for å kontrollere de resirkulerte massene, og kvalitetssikre dem. Ollendorff Lien sier det er utenkelig å ta kvalitetsprøver fra hvert lass med overskuddsmasser som kommer inn fra prosjekt for resirkulering, og spesielt vanskelig vil det være for mindre aktører uten egne laboratorier.

- Vi trenger virkelig at myndighetene jobber med bransjen for å finne gode løsninger, slik at det ikke innføres regimer som ikke er mulig å følge opp eller fører til uønskede langtidseffekter som redusert levetid på viktige samferdselskonstruksjoner, sier hun.

Mange muligheter

Ollendorff Lien mener det er mulig å ombruke nær sagt alt av rene masser, og at selv leire finnes det «håp for» til riktig bruk. Det som er sikkert, er at det i en rekke pukkverk ligger høye deponiberg av såkalt 0-stoff. Dette ble for få år siden sett på som avfall, men nå benyttes stadig flere råstoffet som en ressurs.

Margrethe Ollendorff Lien (35)

Konsernleder i Feiring AS

Sivil status: Gift og to barn

Utdannelse: Siv.ing ved NTNU. Etterutdannelse i økonomi og ledelse ved BI og NTNU

Tidligere jobber: Multiconsult fra 2012 til 2015. Leder for innovasjon og forretningsutvikling i Feiring fra 2015 til 2021

Det hun imidlertid påpeker, er at man er bevisst på å bruke rett kvalitet til forventet levealder på det som skal bygges. Det er ikke et godt CO2-regnskap å bruke resirkulerte masser med lavere kvalitet i en høytrafikkert vei, dersom det fører til at veien må rehabiliteres og massene tas opp og byttes etter kort tid. Eller om man bruker resirkulert stein i betongen, for deretter å øke mengden sement på grunn av varierende kornform. Men det er selvfølgelig unødvendig å bruke den beste steinkvaliteten, «indrefileten» fra produksjonen, til formål som ikke krever spesielt høy kvalitet.

Maskinprodusert sand

- I høst fikk vi gjennomslag på et prosjekt vi har brukt fem år på, og som vi er veldig stolte av. Vi har klart å produsere maskinsand fra overskuddsmasser til betong. Dette skal erstatte natursand som det er begrensede mengder av. I høst fikk vi til betong med 100% knuste materialer, sammen med Betong Øst som produserer betong i bruddet på Lørenskog, og som dermed får svært kortreiste materialer. Vi ligger nå på 70% maskinsand i all betong, men målet er å komme opp i 100%, sier Feiring-lederen.

Utviklingen hadde vært umulig uten samarbeid med betongprodusenten, for resepter må utvikles på nytt og mengder må beregnes på nytt. Feiring jobber også med innovasjon innen asfalt. Produksjon av temperaturasfalt, opp mot 100% gjenbruk, gjerne i kombinasjon med lavtemperatur, testing med tilslagsmaterialer som kan øke levetiden, utforsking av ny type bitumen som ikke er oljebasert og produksjon av asfalt i alle regnbuens farger.

- Drømmen er å kunne gi kundene er meny med full miljødeklarasjon og forventet levetid som de kan velge fra. Å velge asfalt med maks holdbarhet kan for eksempel være veldig aktuelt for en entreprenør med OPS-kontrakt, der de står ansvarlig for både veibyggingen og vedlikeholdet av veien etterpå, sier hun.

NOVEMBER 2018: Margrethe Ollendorff Lien var med på en delegasjon til et pukkverk i Vikan i Göteborg der Volvo CE og Skanska testet ut blant annet førerløse dumpere på batteri (bak). Feiring var svært nær å kjøre et lignende pilotprosjekt ved anlegget i Lørenskog. Her er hun sammen med, fra venstre, David Kristianslund (Volvo Maskin AS), Fredrik Holth (Gunnar Holth Grusforretning AS), Gunnar Thorud (Volvo Maskin AS, nå Volvo CE) og Geir Bartholsen (Veidekke Industri). Foto: Klaus Eriksen

Skulle kjørt dumper-pilot

Ollendorff Lien røper at Feiring har store planer for maskinparken i bruddet på Finstadjordet like ved Lørenskog nord-øst for Oslo.

For det første var tanken at Feiring skulle kjøre en såkalt pilot (teste i full skala) på det førerløse batteridumper-konseptet som Volvo Construction Equipment i Sverige har utviklet. Dette var svært nære å bli noe av, men strandet fordi dumperkasse og Lørenskog-sprengsteinen ikke var noe god kombinasjon på det tidspunktet. Nå har imidlertid Volvo CE tatt nye steg i utviklingen og skal produsere et mindre antall dumperne allerede i 2022, for deretter å sette dumperne i full produksjon noe senere.

- Vi kommer til å følge dette tett, sier Ollendorff Lien.

Hjullastere på biogass

Men hun har mer på hjertet. Feiring er nemlig i et konkret prosjekt med en maskinleverandør i Norge for å bygge hjullastere som går på biogass.

NÅ: De førerløse batteridumperne er videreutviklet og et begrenset antall skal settes i produksjon allerede i 2022. Feiring følger tett med på utviklingen.

- Dette blir i så fall verdens første hjullastere av sin type. Vi håper at dette kan stå klart iløpet av første halvår 2022, sier hun uten å kunne røpe så mye mer.

Gassen skal produseres fra matavfall fra Oslos innbyggere, og apropos biogass, her har Feiring flere planer. I samarbeid med Gasum skal selskapene å bygge en tankstasjon for biogass på anlegget til Feiring i Lørenskog. Planen er å bygge hurtigladestasjoner, i samarbeid med BKK, for elektriske lastebiler etc. samme sted, men dette krever både godkjenninger fra politisk hold og solide strømkabler inn til anlegget. I tillegg sier Ollendorff Lien at de ønsker å bygge «flere andre fasiliteter» i forbindelse med prosjektet «Green Hub», men vil komme tilbake senere med mer om hva dette hva dette i så fall blir.

- Skal man gå over til biogass eller elektrisk drift, må man ha fyllefasiliteter uten at man trenger å stå lenge i kø eller kjøre omveier. Vi har allerede brukt fire millioner kroner på å tilrettelegge for biogass og hurtiglading, uten at vi kommer til å tjene en krone på det. Det kan vi gjøre som et familieeid, og ikke børsnotert, selskap. Vi trenger ikke å forklare noen utenforstående hvordan vi skal tjene penger på investeringene så lenge vi vet at det er det riktige valget for fremtiden, sier Margrethe Ollendorff Lien.

Powered by Labrador CMS