Drift og vedlikehold av Fredrikstad bru på riksvei 110 inngår i vegdriftskontrakten for Østfold og Follo.

Fem vil drifte riksveiene i Østfold og Follo

Da fristen gikk ut i konkurransen om å drifte 470 kilometer riksveier i Østfold og Follo mandag 21. februar, hadde fem entreprenører levert tilbud

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Driftskontrakten for Østfold og Follo omfatter 470 kilometer vei totalt, hvorav 56 kilometer er gang- og sykkelvei. I tillegg inngår drift og vedlikehold av for eksempel tunneler, bruer, raste- og døgnhvileplasser, kontrollplasser, store grøntanlegg og sedimentasjonsbassenger.

Kontraktområdet omfatter kommunene Fredrikstad, Frogn, Halden, Indre Østfold, Marker, Moss, Nordre Follo, Lillestrøm, Rakkestad, Råde, Sarpsborg, Vestby og Ås.

Kontrakten gjelder fra og med 1. september 2022 til og med 31. august 2027, med mulighet for tre års forlengelse.

Disse har gitt tilbud på drift- og vedlikehold av riks- og europaveiene i Østfold og Follo:

  • Hadeland Maskindrift AS, 710.912.336,00 kroner
  • Mesta AS, 463.439.015,00 kroner
  • Presis Vegdrift AS, 553.975.966,95 kroner
  • Vaktmesterkompaniet AS, 747.747.747,00 kroner
  • Veidekke Industri AS, 468.751.407,00 kroner

Dersom all dokumentasjon er i orden, er det tilbyderen med lavest pris som vinner kontrakten.

Utfordrende kontrakt

- Vi er fornøyde med at såpass mange konkurrerer om denne kontrakten, som er både utfordrende og krevende, sier prosjektleder Eirin Torgersen i Statens vegvesen.

Hun trekker spesielt frem driften av de viktige riksveiene til og fra svenskegrensa, der for eksempel E6 har en gjennomsnittstrafikk på opp mot 55.000 kjøretøy i døgnet.

I tillegg til høytrafikkerte motorveier, strekker også veinettet seg inn mot byområder som Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden.

Klimaet i kontraktsområdet er både varierende og utfordrende, særlig vinterstid, siden veiene som går langs Oslofjorden har tilnærmet kystklima mens andre veier har mer innlandsklima.

Gjenbruk og utslippsfrie maskiner

Alle de nye driftskontraktene for riksvei som Statens vegvesen lyser ut, har krav til miljøsertifisering og rapportering av energi- og drivstofforbruk. Vegvesenet har mål om å halvere CO₂-utslippet fra drift og vedlikehold av riksveiene innen 2030.

- I Østfold-Follo-kontrakten krever vi blant annet at driftsentreprenøren skal ha fokus på gjenbruk og gjenvinning, sier Eirin Torgersen.

I tillegg er det et krav at entreprenøren skal bruke maskiner og utstyr som minimaliserer utslipp av klimagasser og andre negative påvirkninger av miljøet.

Kontraktsignering før påske

- Nå skal vi kontrollregne tilbudene og sjekke dokumentasjonen vi har etterspurt, sier prosjektleder Eirin Torgersen i Statens vegvesen.

Statens vegvesen tar sikte på å inngå kontrakt før påske med den entreprenøren som skal drifte- og vedlikeholde riksveiene i Østfold og Follo de neste fem årene.

Powered by Labrador CMS