FEST: Adm. direktør Runar Bålsrud ønsket velkommen til Årskonferansens festmiddag, og understreket den viktige rollen bransjen spiller om Norge skal nå klimamål vi har forpliktet oss til.

Gjorde gull av avfall

Nesten 1000 deltakere, rekordstor utstilling og braksuksess med «bransjedag». Årskonferansen til Avfall Norge blir ikke glemt med det første.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er godt fornøyde med Årskonferansen 2023, og de umiddelbare tilbakemeldingene fra deltakerne lover godt, sier adm. direktør Runar Bålsrud til Anlegg&Transport.

Avfall Norge-sjefen sier det knyttet seg særlig spenning til hvordan «bransjedagen» ville fungere. Dette er et nytt konsept der bransjen på dag 2 «overtar» konferansen og arrangerer foredrag, minikonferanser, kundemøter eller nettverkstreff i møtesenteret.

– Dette er noe vi innførte etter forespørsler fra fjorårets deltakere. Det viste seg å være veldig populært, og mange foredrag og seminarer hadde ikke plass til alle som ønsket å delta, sier Bålsrud.

Til sammen ble det arrangert 28 seminarer i bransjens regi.

– Bransjedag er kommet for å bli, med andre ord?

– Det kan jeg ikke si. Vi er opptatt av at bransjen skal få det tilbudet den trenger på dette arrangementet, og sender i disse dager ut spørreundersøkelser til deltakerne for å få tilbakemelding på hva som fungerte bra og hva som kunne vært annerledes. Så starter planleggingen av neste års konferanse litt senere i høst.

DEBATT: Politisk debatt med Ola Elvestuen (V), Linda Monsen Merkesdal (Ap), Siv Mossleth (Sp), Mathilde Tybring-Gjedde (H) og Kåre Fostervold, direktør samfunnskontakt i Avfall Norge.

Rekordutstilling

Årets arrangement ble arrangert på konferansesenteret X Meeting Point på Hellerudsletta.

I tilknytning til seminarene ble det holdt utstilling, med intet mindre enn 54 ulike utstillere som hadde stand i en messehall på 1400 m².

– Det er rekord, konstaterer Bålsrud som også kan notere status quo for konferansedeltakere; rundt 950, omtrent som i fjor.

Sirkulærøkonomi

Temaene var mange under konferansen, men EU og sirkulærøkonomi er mer enn bare stikkord.

BRANSJEDAG: Fulle saler under bransjedagen. Her fra Namdal Ressurs' seminar.

– Det som påvirker bransjen mest nå, og som vil gjøre det i tiår fremover, er alle lovendringene som innføres i EU, og dermed her i Norge. Disse vil endre måten bransjen jobber på betydelig, og det er viktig å holde seg oppdatert og planlegge fremtidig drift etter hva som kommer, sier Bålsrud.

EU skal bli en sirkulærøkonomi, og det samme gjelder Norge. Det var hovedtemaet for konferansen. De 950 deltakerne fikk høre representanter for Municipal Waste Europe og Euric, den europeiske gjenvinnerbransjens organisasjon, som fortalte hva som er på gang i Brussel, og hvordan dette vil påvirke Norge. I tillegg kom leder i seksjon for sirkulærøkonomi i Miljødirektoratet, Hege Rooth Olbergsveen, og ga et norsk perspektiv.

UKRAINA: Fagrådgiver i Avfall Norge Jens Måge i samtale med Cathrine Barth (Nordic Circular Hotspot), Timo Hämäläinen (KIVO Finland), Valerii Kotsiuba (Ukrainian Waste Recycling Association) om hvilke utfordringer som venter i gjenoppbyggingen av Ukraina, og hvordan den nordiske gjenvinningsbransjen kan bidra.

Fra stortinget

På konferansens siste dag stilte representanter fra energi- og miljøkomiteen på Stortinget i en panelsamtale om hva som må til for at Norge skal bli en mer sirkulær økonomi.

– Det var interessant å høre hva de mente, og ikke minst godt å se at det ikke er store uenigheter partiene imellom, sier Bålsrud.

Her ble også det nye miljøkravet i offentlige anskaffelser nevnt, og Linda Monsen Merkesdal fra Ap sa at regjeringens handlingsplan for sirkulærøkonomi snart blir lansert, og at den vil inneholde konkrete tiltak.

Kriterier

– Hva bør anlegg- og transportbransjen merke seg etter konferansen?

FIKK PRIS: VSP Miljø, som leverer smartteknologi for bedre avfallshåndtering, vant Utstillerprisen 2023. Juryen ga ros for at standen hadde et tydelig budskap, kunnskapsrik bemanning, og at besøkende fikk mulighet til å teste løsningene.

– For leserne deres blir det svært interessant å se hvilke kriterier som skal vektlegges når det gjelder miljøkrav i offentlige anskaffelser, og også om det kommer et konkret mål på norsk biogassproduksjon og -bruk i transportsektoren. Vi venter i spenning!

Powered by Labrador CMS