Nye MX16G hjulgraver fra Hydrema.
Nye MX16G hjulgraver fra Hydrema.

Hydremas oppgraderte hjulgraverserie byr på mer krefter

De nye MX-hjulgravere har motorer med 15 prosent økt dreiemoment og en rekke nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Produsentene av anleggsmaskiner er i full gang med skiftet fra Stage IV- til Stage V-motorer for å oppfylle de nyeste miljøkravene om lavere utslipp.

Danske Hydrema lar det ikke være med bare å optimere det miljømessige. Fabrikken benytter muligheten til en gjennomgripende oppgradering av hele serien av hjulgravemaskiner, som ikke bare får flere hestekrefter og økt moment, men også det nye og avanserte Hydrema Telematics som standard.

Maksimalt dreiemoment på 780 Nm

Oppgraderingen gjelder for hele MX-hjulgraverserien som består av modellene MX14, 16, 17 og 18, som spenner fra 14 til 19 tonn, samt de to spesialmaskinene med skinnehjul til bruk på jernbanen, MX16 Rail og MX20 Rail.

Hydrema MX16G på jobb.
Hydrema MX16G på jobb.

Maskinene er utstyrt med den nyeste Cummins Stage V-motoren med 175 hk, som matcher de nyeste utslippskravene. Eksosen behandles i to katalysatorer og partikkelfilter i én kompakt enhet.

De nye motorene har 780 Nm maksimalt dreiemoment. Det er 15 prosent mer enn den tidligere generasjonen.

- Dermed har vi 165 hk til rådighet ved 1500 omdreininger pr. minutt, så nesten alle arbeidsoppgaver kan utføres med minst mulig drivstofforbruk og lavest mulige støynivå. Hjulgravere er kjent for å bruke mange forskjellige arbeidsredskaper. Derfor er det helt avgjørende med høy motorytelse og bransjens største hydraulikkytelse på opp til 407 l/min. Det store kraftoverskuddet gjør Hydremas hjulgravere i stand til å utføre selv krevende arbeidsfunksjoner ved lavt turtall. Dette gir dem en særstilling for kompakte hjulgravere, sier Hydremas utviklingssjef Thorkil K. Iversen.

Ny fartspilot og automatisk retarder

MX-hjulgraverserien er populær som kompakte bymaskiner, som kjører mellom skiftende arbeidssteder. Transporthastigheten er opp til 35 km/t, hvor den økte motoreffekten kommer til sin rett ved kjøring på vei og i ulendt terreng.

Hydrema har innført en elektronisk regulert kjøremotor med automatisk retarder. Sammen med ny, oppdatert effektregulering og fartspilot skal det sikre optimal ytelse og komfort under kjøring.

Hydraulikk med optimert svingfunksjon

Hydremas hjulgravere har lenge kjørt med en separat hydrostatisk krets til kjørefunksjonen med separat hydraulikkpumpe. Dette gjør det mulig å regenerere svingbremse-energien og gjør kjørefunksjonen helt uavhengig av de øvrige gravefunksjoner.

- Det sikrer en større effektivitet, bedre drivstofføkonomi samt jevne og forutsigbare bevegelser ved bruk av flere funksjoner samtidig, sier Thorkil K. Iversen.

Hydremas ingeniører har videreutviklet kjørefunksjonen for mer komfortable bevegelser av overvogna. Vinkelsensorer på overvogna, samt ny programvare, tilpasser hele tiden systemets hydraulikk og bremsefunksjon til alle belastninger.

- Vi har forbedret svingbremsen for å sikre bedre igangsetting av svingbevegelsen i skråninger. Den trinnløse overgangen fra automatisk svingbrems til aktiv sving av overvognen har vi valgt å kalle Soft-Start, sier Iversen.

Omfattende standardutstyr

De nye G-modellene leveres som standard med et omfattende utstyrsprogram. Det gjelder blant annet automatisk hovedbryter, innstigningslys som gjør inn- og utstigning av førerhuset sikrere, to hydraulikkretser til redskaper og fire LED-arbeidslys på førerhuset med Hydremas lysdesign.

Det oppdaterte førerhuset som Hydrema lanserte i fjor videreføres i G-serien. Førerhuset har blant annet «multi-justerbare» armlener og dobbelt USB-uttak til opplading.

G-modellene har som standard også utvidede innstillingsmuligheter i det integrerte tiltrotator-systemet og for arbeidshydraulikken til redskapene.

Hydrema Telematics som standard

Det nyutviklede Hydrema Telematics følger også med som standard på den nye MX G-serien. Telematics-systemet samler kontinuerlig inn data om maskinens motor, transmisjon, hydraulikk og andre vitale deler.

Informasjonen om blant annet temperaturer, oljetrykk, drivstofforbruk og aktuell drivstoffbeholdning samles og vises i en nettportal og på maskinførerens telefon. Systemet samler også inn eventuelle feilkoder for å sikre at service og reparasjoner kan utføres så presist og effektivt som mulig.

- Maskinens programvare kan også fjern-oppdateres via GSM-nettet, noe som sparer Hydremas servicefolk for et fysisk besøk. Det er alt sammen funksjoner og egenskaper som skal sikre maskineieren minst mulig nedetid og mest effektiv drift. Vi har selvsagt veldig store forventninger til det helt nye Telematics-systemet, sier Iversen.

Ekstrautstyr

I tillegg til det omfattende standardutstyret, gir Hydrema også mulighet for et bredt utvalg av forskjellig ekstrautstyr til de nye maskinene i G-serien. Blant dem er sju ekstra led-arbeidslys og «intelligent sentralsmøring» som tilpasser smøremengden etter arbeidsforholdene.

Et 360-graders kamera kan velges for å øke sikkerheten rundt maskinen. Det gir maskinføreren et bedre overblikk og utsyn rundt maskinen og er ikke minst et viktig sikkerhetselement ved arbeid på trange steder og i travle områder, slik som bysentre.

- Vi vet at mange kjører med henger etter hjulgravemaskinen. Derfor kan vi også montere tokrets-system til hengerbremsen som ekstrautstyr, forteller Thorkild K. Iversen.

Powered by Labrador CMS