Prosjektlederne Mathilde Skeide i Bane NOR og Torstein Viko fra Norsk Saneringsservice foran et av byggene som skal rives på Nygårdstangen godsterminal.
Prosjektlederne Mathilde Skeide i Bane NOR og Torstein Viko fra Norsk Saneringsservice foran et av byggene som skal rives på Nygårdstangen godsterminal.

River og rydder på godsterminalen – skal sortere flere bygninger

Bergen skal få Norges mest miljøvennlige godsterminal. I januar starter Bane Nor og Norsk Saneringsservice med å rive dagens bygg. 95% av bygningene skal sorteres, mens dører og porter legges ut for salg.

Publisert Sist oppdatert

Bane Nor har inngått kontrakt med Norsk Saneringsservice AS om å rive terminalbygningene på Nygårdstangen i Bergen.

Jobben starter i januar 2022 og er begynnelsen på det store ombyggingsprosjektet som skal gjøre godsterminalen i Bergen til «Norges grønneste».

Vil støyskjerme naboene

Selve rivearbeidet skjer like ved byens største videregående skole, Amalie Skram VGS, Busstasjonen, kjøpesenter og kontorbygninger. Samtidig skal det være full drift på godsterminalen.

- I slike omgivelser blir det ekstra viktig å ha gode støy- og sikkerhetstiltak på plass, sier prosjektleder Mathilde Skeide, som skal lede riveprosjektet på vegne av Bane Nor.

Klare for samarbeid. Fra venstre: Byggeleder Trond Tollefsen, prosjektleder Mathilde Skeide, prosjektsjef Eivind Larsen (alle tre fra Bane Nor), prosjektleder Torstein Viko, anleggsleder Per Martin Dokk og avdelingsleder Arve Haugen (alle tre fra Norsk Saneringsservice).
Klare for samarbeid. Fra venstre: Byggeleder Trond Tollefsen, prosjektleder Mathilde Skeide, prosjektsjef Eivind Larsen (alle tre fra Bane Nor), prosjektleder Torstein Viko, anleggsleder Per Martin Dokk og avdelingsleder Arve Haugen (alle tre fra Norsk Saneringsservice).

Blant annet skal entreprenøren bygge en midlertidig støyskjerm, og legge opp rivearbeidet i forståelse med naboene. Prosjektet vil særlig ha tett dialog med den videregående skolen, slik at rivestøyen forstyrrer undervisningen minst mulig.

- Godsterminalen skal være åpen i hele riveperioden, så et godt samarbeid med alle som bruker terminalen er også en forutsetning for å lykkes, sier Skeide.

Satser på bærekraftige løsninger

Under rivingen legger man, i likhet med i det kommende byggeprosjektet, stor vekt på miljøet.

95 prosent av riveavfallet skal sorteres, og mye skal gjenvinnes. I tillegg legges nyere deler av bygningene, som dører og porter, i disse dager ut for salg.

- For oss er det viktig at dette skjer på en klimavennlig og bærekraftig måte. Vi stiller stadig større krav til oss selv og våre entreprenører, og ønsker en mest mulig miljøvennlig utbygging, sier Eivind Farestveit Larsen, som er Bane Nors prosjektsjef for utbyggingen.

Rivearbeidet forventes å ta cirka sju måneder.

Terminalsjef Ove Algrøy i Bane Nor foran noen av portene som man håper å selge til gjenbruk.
Terminalsjef Ove Algrøy i Bane Nor foran noen av portene som man håper å selge til gjenbruk.

Snart skal en samlekontrakt for utbyggingen av godsterminalen og dobbeltsporet til Fløen tildeles. Det legge opp til byggestart i mai.

God konkurranse og lokal vinner

Det var god interesse for kontrakten om rivingen som nå er tildelt Norsk Saneringsservice AS avdeling Vest.

Det skjedde i tett konkurranse mellom de tre tilbyderne, og vinneren holder til i Bergen sentrum.

- Vårt firma står for mange av de samme verdiene som Bane Nor innen bærekraft og miljøhensyn, og vi ser veldig frem til å samarbeide med dem om denne jobben, sier avdelingsleder Arve Haugen i Norsk Saneringsservice.

Rivekontrakten er på 25 millioner kroner. Ved kontraktstildelingen telte kvalitet 60 prosent og pris 40 prosent. Entreprenøren som er valgt skåret best på begge deler.

Powered by Labrador CMS