Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde.

Tunnelstatistikken: Kraftig økning på fjellhaller og vannverk

Nedgang på vei og vannkraft.

Publisert Sist oppdatert

I dag presenterte Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) tallene for 2021 på hvor mye faste masser som tas ut av tunneler og fjellhaller.

(SE TABELLER NEDERST)

Dette skjedde ved åpningen av Fjellsprengningsdagen 2021 på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo.

Tallene for 2021 viser at det i år tas ut mer faste kubikkmeter masser på bygging av lagringshaller i fjell enn noen av de foregående ti årene. Det samme er tilfellet for uttak av masser for vannkraftbygging.

NFF-formann Olaf Rømcke (Orica) informerte om tunnelstatistikken for 2021 på Fjellsprengningsdagen i Oslo.
NFF-formann Olaf Rømcke (Orica) informerte om tunnelstatistikken for 2021 på Fjellsprengningsdagen i Oslo.

Samlet blir volumet i Norge på nær 4,2 millioner f m³ i 2021. Det er en liten nedgang fra 2020 som hadde 4,3.

Begge disse årene er omtrent på høyde med årene før den store boomen fra 2012 til 2018 (bortsett fra det lave året 2009). På det meste (2017) ble det tatt ut like under 8 millioner f m³.

Entreprenører

Totalt var det 20 tunnelentreprenører i 2021. Fem går ut av statistikken for 2021, to helt nye kommer inn samt en som har vært med i tidligere år.

Det har vært stabilt rundt 20 tunnelentreprenører i Norge de siste årene.

Ingen av de tre entreprenørene som tok ut mest i 2020 er på «pallen» i år. De tre som tok ut mest i 2020 var Skanska, AF og Hæhre. For 2021 er det Kruse Smith som tar ut mest, med Veidekke og LNS på de følgende plassene.

Det blir drevet under 50 km med ny tunnel i 2021. Vi må tilbake til 2009 for å finne et tilsvarende lavt km-tall. Det er en betydelig nedgang fra 2020 til 2021. Det er likevel tatt ut nesten like mye masser. Dette skyldes økningen i fjellhaller.

Tunnelboremaskin (TBM)

Norsk Grønnkraft og Hardangermaskin fortsetter TBM-drift med små tverrsnitt.

Det bores nær fem km med TBM i 2021. Det er omtrent på høyde med årene 2015, 2016, 2019 og 2020.

Follobanebyggingen med TBM vises tydelig på statistikken for de siste årene, med et betydelig høyere antall km i 2017 og 2018.

Powered by Labrador CMS