26. februar 2019 var det gjennomslag sørover i begge løp på Blixtunnelen på Follobanen ved Kvakstad i daværende Ski kommune. Nå går det mest i tilbakeslag for prosjektet som skulle ha sørget for frakt av gods og personer gjennom tunnelløpene fra 12. desember. Entreprenør for tunnelbyggingen var/er Acciona Ghella JV og byggherre er Bane Nor.

- Vi er så lei oss

Follobanen-prosjektet til 36,8 mrd. kroner fortsetter å skuffe: Nå er banen stengt for trafikk ut januar!

Publisert Sist oppdatert

Det er lagt ned 18 millioner arbeidstimer og 36,8 milliarder kroner i byggingen av Follobanen.

Banen ble høytidelig åpnet 12. desember, men har siden vært rammet av store problemer. Den første uka den var i drift, var det 361 forsinkede tog på banen, og etter en brann i et koblingshus mandag 19. desember har den vært stengt.

- Å stenge Follobanen kun få dager etter åpningen, er noe av det verste som kunne skje. Vi er så lei oss for det som har skjedd. Vi jobber så raskt vi kan, og vi gir oss ikke før vi finner feilen og trafikken går som den skal, sier Stine Undrum, konserndirektør for Utbygging i Bane Nor.

Det er fortsatt uvisst når Follobanen kan åpne for trafikk. Inntil videre holdes den derfor stengt ut januar. Sammen med Vy og berørte godsselskap, har Bane Nor tilrettelagt for et midlertidig endret ruteopplegg for togpassasjerene på Østfoldbanen.

Problemene på Follobanen

Det antas at problemene som har medført varmgang med etterfølgende røykutvikling i tekniske anlegg både i søndre del av tunnelen og i et teknisk bygg på Ski, skyldes forhold knyttet til returstrøm og jording.

Stine Undrum, konserndirektør Utbygging i Bane Nor.

Tekniske eksperter fra Bane Nor, leverandøren AGJV (Acciona Ghella Joint Venture) og underleverandørene Cowi, Elecnor og Sintef, har jobbet med å kartlegge og analysere hvorfor problemene har oppstått.

AGJV var hovedentreprenør på bygging av Blixtunnelen på Follobanen med tunnelboremaskiner.

- Som byggherre har vi hatt en tett oppfølging av arbeidene som er gjort på Follobanen. Vi har også hatt en omfattende runde med testkjøring av tunnelen før vi åpnet, uten at vi avdekket problemene vi nå står i. Det er naturlig at vi nå gjør en grundig gjennomgang av hele systemet og anlegget. Alle sammenhenger skal analyseres, både for å raskest mulig åpne Follobanen, og for å forhindre at noe slikt skjer igjen, sier Undrum.

Feilen kan ifølge Undrum ligge flere ulike steder, både i og utenfor tunnelen, og kartleggingsarbeidet er derfor nødvendig for å kunne komme frem til en pålitelig og permanent løsning.

Powered by Labrador CMS