Arbeidskurven er godkjent for to mann, og her klargjøres det for nok en tur opp i ”luften”.
Arbeidskurven er godkjent for to mann, og her klargjøres det for nok en tur opp i ”luften”.

30 meter til værs med graver-kran

Husker du saken om graver-kranen i A&T nummer 9, 2002? Den er skrevet av Hans Fossum.

En av de første jobbene til Kobelco-maskinen var på Geitryggen mellom Hol og Aurland. Etter 2 timers belting inn på fjellet ble karene fra Hallingmast løftet opp i kurven for å skifte ut revolveringene (sløyfer) på en høyspentledning.
En av de første jobbene til Kobelco-maskinen var på Geitryggen mellom Hol og Aurland. Etter 2 timers belting inn på fjellet ble karene fra Hallingmast løftet opp i kurven for å skifte ut revolveringene (sløyfer) på en høyspentledning.

- Har ikke tid; toget kommer snart, og vi skal ha ned en høyspentmast. Ring meg om en halvtime. Stein Erik Livgård fra Nesbyen er spesial ist på bygging og vedlikehold av høyspentlinjer og farer landet rundt med sitt selskap Hallingmast AS.

Situasjonsbeskrivelsen er fra Telemark en tidlig morgentime i september hvor Livgård har en ombyggingsjobb av en høyspentledning for Jernbaneverket. Der er også hans nye Kobelco-graver som løfter mannskap og utstyr 30 meters til værs.

En gravemaskin er ikke lenger bare en gravemaskin, det er lenge siden den bare var det. Dagens "gravere" er redskapsbærere som kan benyttes til mange forskjellige arbeidsoppgaver, blant annet til bygging og vedlikehold av høyspentledninger i ulendt terreng.

Kobelco og Palfinger

Arbeid i høyspentmaster krever klatring med høydesterke individer, men med den ny "høyspentmaskinen" på ca. 23 tonn vil mast-klatringen bli betydelig redusert.

Maskinen med kranpåbygget er en Kobelco SK200SRLC (21,5 tonn) med kort hekk, langt understell og 700 mm belteplater for å kunne flyte godt på bløtt underlag. Isuzu-motoren yter 92 kW (125 hk) v/2000 m/min, og de to hovedpumpene i hydraulikksystemet leverer hver 176 l/min. Maskinen er utstyrt med standardbom på 5 m, stikke på 2,6 m og en Grab-John stolpereisingsskuffe. Et ekstra hydraulikkuttak er montert for vinsjen som benyttes ved inn-/utdragning av høyspentledninger.

Ringerike Bil & Kran AS har utført påbyggerarbeidene; her er Palfinger-kranen kommet på plass.
Ringerike Bil & Kran AS har utført påbyggerarbeidene; her er Palfinger-kranen kommet på plass.

Bakerst på maskinen er det montert en PK36002 Palfinger kollikran med jib. Den 6,5 tonn tunge kranen har 6 teleskopledd i kranarmen og 5 i jibben, og maks. vertikal rekkevidde oppgis til ca. 32 meter.

Under arbeid står Kobelcoen støtt på sitt lange understell med 700 mm belteplater, og kranens 2 støttebein som kan "skytes" ut 3,5 m til hver side.

Palfinger-kranens støtteben kan "skytes" ut 3,5 meter. Palfinger-kranens støtteben kan "skytes" ut 3,5 meter.
Palfinger-kranens støtteben kan "skytes" ut 3,5 meter. Palfinger-kranens støtteben kan "skytes" ut 3,5 meter.

Spennende jobb

Det er Ringerike Bil & Kran som har utført påbyggingsarbeidene, og disponent Tom Erik Andersen opplyser at oppdraget var svært spennende.

- Det er jo en spesiell konstruksjon, og vi har vel aldri vært borti lignende oppdrag. Anleggsmaskiner har jo ikke vært vårt arbeidsområde, men det var spennende å få utføre denne store jobben, sier Andersen.

For litt av en jobb har det vært å "forvandle" Kolbeco-graveren til en "høyspentmaskin". Først måtte loddet på 5 tonn fjernes, likeså motor og slanger, for å gi plass til kranen. Deretter måtte maskinens sentervanger forsterkes (Hardox-stål), og en krankonsoll boltes fast bakerst på vangene. Med kranen på plass var det inn igjen med motor og slanger, og på med støpte glassfiberdeksler hvor loddet satt.

I forkant av førerhytta er det påmontert en kraftig stålrampe som aggregatet hviler på under belting i terrenget. For løftekurven som mannskapet heises opp i, er det montert en brakett bak hytta som kurven plasseres i under transport. Alle kranbevegelser under linjearbeidene skjer ved radiostyring som også er montert av Ringerike Bil & Kran.

Daglig leder i Hallingmast AS, Stein Erik Livgård (t.v.), salgskonsulent Henrik Munklien fra Kobelco-leverandøren Rishaug Anleggsmaskiner AS og disponent Tom Erik Andersen, Ringerike Bil & Kran avbildet på Geitryggen i sommer.
Daglig leder i Hallingmast AS, Stein Erik Livgård (t.v.), salgskonsulent Henrik Munklien fra Kobelco-leverandøren Rishaug Anleggsmaskiner AS og disponent Tom Erik Andersen, Ringerike Bil & Kran avbildet på Geitryggen i sommer.

Meget bra

Hallingmast AS fikk "høyspentmaskinen" sin i sommer og har allerede vært på flere oppdrag. Daglig leder i firmaet, Stein Erik Livgård (36), er fornøyd.

- Maskinen og kranen har fungert svært bra. Vi har et par andre maskiner med samme løsning, men kranene har ikke samme rekkevidde. Med nymaskinen kan vi arbeide i over 30 meters høyde, og det er til stor hjelp, sier Andersen som nå er i Telemark hvor Kobelco-maskinen og mannskap bytter master på fjernledningen for jernbanen mellom Bø og Lunde. Dette arbeidet vil pågå frem til jul.

Norge og Sverige

Hallingmast AS ble etablert i 1984 og har spesialisert seg på riving, bygging og vedlikehold av kraftlinjer. Firmaet med 6 ansatte har Norge og Sverige som arbeidsfelt, og på hjemmebane er Statnett, AS Linjebygg og Betonmast Energie AS betydelige oppdragsgivere.

Foruten den nye Kobelco-maskinen har Hallingmast flere spesialmaskiner som benyttes til "høydearbeidene", blant annet en Cat 315 beltegraver med HMS-kran med rekkevidde 25 m og en Rottne Rapid lassbærer med HMS-kran som når 29 meter til værs.

Forsiden nå