Denne utgaven av Nicolas Tractomas får med seg 350 tonn nyttelast i Vest-Australia. (Foto: TII Sales)

350 tonn nyttelast

Dette vogntoget får med seg over gjennomsnittet mengde last på veien.

I dagbrudd verden over øker transportrutene i lengde, ifølge det tyske spesialkjøretøy-konsernet Transporter Industry International (TII) Sales GmbH & Co. KG.

Dermed blir kostnad per tonn per kilometer et ekstra viktig tema. TII Sales mener at deres franskproduserte Nicolas Tractomas stiller sterkt. BC Iron Limited i Vest-Australia hadde en Tractomas på prøve i 2015, og var ifølge kjøretøyprodusenten svært fornøyd.

Med 1150 hk og 32 sylindere kan den nyeste generasjonen Tractomas trekke fire dumperkasser med til sammen 350 tonn nyttelast på flatt underlag. Utstyrt med såkalt «Powerbooster Dolly», kan den også trekke denne lasten i et dagbrudd.

350 tonn nyttelast på offentlig vei med én trekkvogn.
350 tonn nyttelast på offentlig vei med én trekkvogn. Foto: TII Sales

- Den nyeste generasjonen Nicolas Tractomas, utstyrt med dolly, kan frakte masser både i gruver og ute på veien i Vest-Australia. Dette sparer tid og ressurser brukt på lasting og lossing, og gir raskere frakt. Det er store pengesummer å spare for gruveselskapene, som nå begynner å bli klar over dette, sier Markus Pflederer, salgsleder for gruveindustri i TII Sales.

Det kan nok sitte langt inne å kjøre denne farkosten på norske veier lovlig på daglig basis. Men den er imponerende til sitt bruk i land der det er mulig å bruke den.

Forsiden nå