HEVBAR HYTTE: Den nye AMV frontlasteren som nå skal i produksjon, kan bestilles med hevbar hytte som opsjon. Skanska har bestilt de fire første maskinene som skal produseres i Flekkefjord.
HEVBAR HYTTE: Den nye AMV frontlasteren som nå skal i produksjon, kan bestilles med hevbar hytte som opsjon. Skanska har bestilt de fire første maskinene som skal produseres i Flekkefjord. (Illustrasjon: AMV)

AMV starter produksjon av tunnellaster

Andersen Mek. Verksted AS (AMV) i Flekkefjord begynner produksjonen av en hybrid gravemaskin for utlasting av stein i tunnel. Skanska har bestilt fire!

Gravemaskinen er en forgraver og får benevnelsen AMV FL for frontlaster. Maskinen får en dieselmotor for fremdrift på beltene/hjulene, men selve lastingen i tunnel skal utføres med kraft fra en elektrisk motor.

Det skal monteres en ledning fra maskinen til strømnettet (1000 V) som er vanlig å legge i norske tunnelprosjekter, blant annet på grunn av underjordsriggene.

Skanska som samarbeidspartner

Skanska Norge AS har bidratt sterkt i utviklingen av frontlasteren. Skanska har allerede reservert de fire første maskinene som AMV skal bygge i et nytt produksjonslokale i Flekkefjord (kjøpte opp konkursboet etter verftet Simek AS).

Det er ventet at første maskin er klar for en testperiode i april 2019. Alle de fire maskinene Skanska har lagt inn reservasjon på, har belteunderstell. AMV forsikrer imidlertid at frontlasterne kan leveres med understell på hjul også.

AMV FL: Den nye maskinen får navnet AMV FL for frontlaster. Maskinen utvikles i samarbeid med Skanska for lasting av røysa i tunnel. Illustrasjon: AMV

Ca. 70 tonns maskin

Maskinen vil veie 65-70 tonn, ha skuffe på 6-7 m3 og tilpasses for jobb i tunneler med tverrsnitt på T9,5 og større. Så store tverrsnitt er stort sett veitunneler. Maskinen kan også leveres med hevbar hytte som opsjon.

FRA HYTTA: Skissen viser hvordan utsikten til graveaggregatet fra førerstolen kan være. Illustrasjon: AMV

Tunnelstatistikken fra Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk viser at Skanska var Norges største tunnelentreprenør på konvensjonell driving i 2017 med uttak av ca. 1,2 millioner fm3.

Samarbeidet med AMV i utviklingen av en hybrid lastemaskin som går på strøm, har en klar grønn profil for Skanska som også føler ekstra ansvar for å være ledende innen grønn teknologi i tunneldriving.

Grønne maskiner

Idag utføres mye lasting av tunnelstein med hjullastere i størrelsen Volvo L350 eller Cat 988 med vekt på drøyt 50 tonn. Maskinene blir stadig mer drivstoffgjerrige, men fremdeles er det fossilt drivstoff som gjelder.

Prisen på AMV-frontlasteren vil ligge på to til tre ganger så mye som en 50-tonns hjullaster, får AT.no opplyst. Skanska-representanter vi har snakket med, sier at byggherrene (spesielt de statlige) må tilpasse kontraktene slik at entreprenører kan regne inn bruk av grønne maskiner i prosjektene. Les mer om dette i Anlegg&Transport nr. 8, 2018, som er i postkassene tidlig i september.

Internasjonalt potensial?

Adm. direktør i AMV, Peder Andersen, tror frontlasteren vil være interessant for øvrige norske tunnelentreprenører, og også internasjonalt.

- Til de aller fleste store prosjektene som kommer i Norge, er dette en lastemaskin som kan brukes. I tillegg tror vi det kan være et marked for maskinen langt utenfor Norge, sier Andersen til AT.no.

I Norge er det ikke produsert frontlastere siden Sandvik bestemte å legge ned produksjonen av Brøyt-maskiner i 2008. Sandvik eier fremdeles merkevarenavnet Brøyt. Nå er altså en norskprodusert tunnellaster på vei tilbake!

Tre store reportasjer

I papirutgaven av Anlegg&Transport som kommer i postkassene landet rundt i begynnelsen av september (nummer 8, 2018), har vi fyldige saker om den nye AMV-frontlasteren, om hvorfor Skanska har involvert seg så tungt i prosjektet, om hvorfor AMV utvider med et helt nytt konsept og om den utvidede kapasiteten AMV har fått etter oppkjøpet av Simek AS konkursbo i sørlandsbygda.

PS: Har du ikke abonnement på Anlegg&Transport, og ønsker det; Send en epost til christian@at.no. Da ettersender vi deg bladet med alle artiklene om den nye norskproduserte gravemaskinen. Pris for et årsabonnement (11 utgaver) er 970 kroner. Husk å skrive navn, adresse og telefonnummer i eposten.

Forsiden nå