LUFTIG: Skytemattene var helt på grensen av hva helikopteret fra Nor Aviation klarte å løfte.
LUFTIG: Skytemattene var helt på grensen av hva helikopteret fra Nor Aviation klarte å løfte. (Foto: Espen Braata)

Annerledes sprengningsjobb

MJØNDALEN (AT.no): Arne Olav Lund AS fra Vestfold har drevet i entreprenørbransjen i 62 år. På sprengningsjobben i Hvitveisbakken leide bedriften for første gang i historien helikopter for å dekke ei salve.

Det var ei salve på over 5000 faste kubikk som skulle skytes. Utfordringen på stedet var at det var 18 meter opp til platået i toppen av salva.

Det er tilgang til toppen av salva fra baksiden. Men et terreng som skrår mye i kombinasjon med både snø og is gjorde at verken byggherre Block Watne eller Arne Olav Lund ville belte ned der med gravemaskin for å legge på plass mattene.

Det ble også vurdert å bruke kranbil. Utfordringen var både at det var høyt og at mattene måtte heises opp i 10-12 meter på innsiden av stupet. Dermed måtte det ha vært en særdeles stor kranbil for å i det hele tatt rekke frem. I tillegg ville det tatt lang tid med kran. 

UVANLIG: Det er sjelden kost å bruke helikopter til å løfte skytematter. Foto: Espen Braata
SKRENT: Den 18 meter høye skjæringen ga utfordringer da salva skulle dekkes. Foto: Espen Braata

Helikopter

Samtidig var det et kort tidsvindu Skjeggerød Fjellsprengning, som gjorde selve sprengningsjobben, hadde. Fra salva var ladet med drøyt to tonn sprengstoff til mørket begynte å sige på hadde de bare fire timer til rådighet.

Derfor ble helikopter løsningen for å løfte mattene på plass. Nor Aviation fra Ås tok utfordringen. De operer blant annet det mest brukt helikopteret for løft i Europa, franske Airbus AS-350-B3.

Disse maskinene brukes til det aller meste av løfteoppdrag, fra å fly inn byggevarer til hytter til jobber med betong eller montering av mobilmaster og sendere.

Tungt

Det var oppgitt at skytemattene skulle veie 1200 kg. Helikopteret har en oppgitt løftekapasitet på 1350 kg.

For å ha litt ekstra å gå på, ble derfor alt av løsøre fjernet fra maskinen før løftene skulle starte. Det ble også tanket minst mulig drivstoff for at maskinen skulle være lettest mulig.

(Saken fortsetter under videoen)

Sprengte salve som var tildekket ved hjelp av helikopter. Video: Espen Braata
SMELL: Slik så det ut etter at drøyt to tonn sprengstoff hadde flyttet 5100 kubikk fjell. Foto: Espen Braata

På wiren som henger under helikopteret er det vekt. Den første matten pilot Arild Ystanes fikk i kroken slo vekten ut med 1400 kilo. Det ble i overkant av hva maskinen klarte å løfte med det drivstoffet som var på tankene da.

FORNØYDE: Både Arvid Kveane (t.v.) hos Arne Olav Lund AS og helikopterpilot Arild Ystanes var godt fornøyd da alle mattene var plassert. Foto: Espen Braata

Lettere matter

Derfor begynte de med noen av de mattene som var litt mindre og lettere. Med 1200 kg hengende under, gikk det akkurat å få løftet de opp. Etter hvert som det ble mindre drivstoff på tankene gikk det også greit med de tyngre mattene. Den aller tyngste veide hele 1450 kg.

I løpet en times arbeid var 26 skytematter plassert over salva. Akkurat der hvor skytebasen ville ha dem.

- Hele helikopteroperasjonen gikk veldig bra. Det gikk både fort og effektivt, sier distrikssjef Thomas Lie hos Arne Olav Lund AS.

På tomten Arne Olav Lund nå driver med grunnarbeider, skal Block Watne bygge 67 nye boliger. Betongplaten til det første av byggene skal støpes i mai. For Arne Olav Lund AS har prosjektet en kontraktsverdi på ca. 20 millioner kroner.

Forsiden nå