Kim Christensen, key account manager i Volvo Norge (t.v.) og Runar Bakken, daglig leder i Bama Logistikk AS ristet hender på Transport & Logistikk. Avtalen som ble inngått, var på 30 Volvo I-Save.
Kim Christensen, key account manager i Volvo Norge (t.v.) og Runar Bakken, daglig leder i Bama Logistikk AS ristet hender på Transport & Logistikk. Avtalen som ble inngått, var på 30 Volvo I-Save. (Foto: Volvo Norge)

Bama kjøpte 30 Volvo I-Save

På første dag av Transport & Logistikk slo Bama til med en storordre på nye Volvo I-Save.

- Vi har testet bilen over en periode, og drivstofforbruket har overgått det vi forventet, sier Runar Bakken, daglig leder i Bama Logistikk AS.

Bama Logistikk ble etablert av Brødrene Bakken tilbake i 1995, og har i dag en bilflåte på 45 tungbiler, som kjører nesten 7 millioner kilometer årlig med fisk, frukt og grønt på hele Østlandet. Da betyr drivstoffgjerrige biler mye.

Har kjørt Scania i 20 år

Nye Volvo I-Save ble lansert rett før sommeren 2019, med lovnad om inntil 7% besparelse sammenlignet med en tidligere motor. I tillegg er bilens dreiemoment-kurve optimert, slik at motoren fortsatt skal oppleves som sterk og arbeidsvillig.

- Vi lovte sju prosent, men vi har kunder som har spart over ti prosent. Og vi får mange tilbakemeldinger på kjøreegenskapene, og at den går godt, sier Kim Christensen, key account manager i Volvo Norge.

Bakkens sjåfører har kjørt Scania de siste tjue årene, og det var litt spenning knyttet til å kjøre en Volvo.

- Vår opplevelse er en kjøreglad bil, som har godt med krefter og går svært billig. I tillegg har Volvo et svært godt servicenettverk, som sikrer maksimal oppetid, noe som er viktig for oss., sier Bakken i en pressemelding fra Volvo. 

Miljørfyrtårn- og Fair Transport sertifisert

Bakken har vært opptatt av forbruk i alle år, vel vitende om at en bransje presset på marginer, må være skarpe på hvor de kan spare penger.

- Vi har fokus på opplæring av sjåfører, både når det gjelder kjøreteknikk og trafikksikkerhet. Forskjellen mellom om en god og en dårlig sjåfør kan bety titusener i året, sier Bakken.

Det er ikke bare bunnlinjen som er drivkraften bak dette fokuset:

- Penger er en ting, men vi er også opptatt av miljøet rundt oss og arbeidsmiljøet for våre sjåfører. Vi er en miljøfyrtårnbedrift, og når du kjører sju millioner kilometer per år, kan en bare å begynne å regne på miljøbesparelen dette gir.

Forsiden nå