2 BILER: Med den nye Mähler Caway sideplogen klarer Kjell Sveiven å rydde hele bredden på E6 sammen med en ­brøytebil til. (Foto: Espen Braata)
STORT: Den 5,5 meter brede sideplogen legger seg langs hele siden på bilen. (Foto: Espen Braata)
igjen snø på etter at den nye sideplogen fra Mählers har passert. (Foto: Espen Braata)
PARKERT: Mählers Caway kan tas av krokrammen den er montert på i løpet ikke så mange minuttene. (Foto: Espen Braata)

Bredeste plogen i klassen

EIDSVOLL: Kjell Sveiven er den første i Norge som har tatt i bruk Mählers helt nye sideplog Caway. Med den rydder han nesten to fulle veibaner med en bil.

Det som skiller denne sideplogen fra alle andre på markedet, er både arbeidsbredden og måten den er montert på bilen.

Kjell Sveiven og hans firma SLT A/S, har brøytingen for Mesta som har funksjonskontrakten på Romerike. Sveivens rode strekker seg fra Mogreina nord for Gardermoen til fylkesgrensen til Hedmark. På den strekningen skal det alltid være svart vei.

Ny innfesting

Mens sideploger så langt har sittet festet i rammen på lastebilen, har Caway en helt ny patent.

Der sitter nemlig alt av innfesting og hydraulikk på samme krokramme som også saltsprederen sitter på. Dermed er det gjort på noen få minutter å gå fra å kjøre hva som helst til å bli den bredeste brøytebilen på norske veier.

Eneste forskjell fra en ordinær krokbil er ekstra uttak for hydraulikk til plogen og en ekstra kontakt til styresystemet.

BREDT: Med frontplog og sideplogen rydder Kjell Sveiven 7,5 meter i bredden med en bil. Bilen bak tar siste rest ut på skulderen.
BREDT: Med frontplog og sideplogen rydder Kjell Sveiven 7,5 meter i bredden med en bil. Bilen bak tar siste rest ut på skulderen. Foto: Espen Braata

 

Ni i Mesta

Det helt nye sideplogkonseptet ble prøvekjørt for første gang ifjor vinter i Sverige. Nå har Mesta kjøpt sju ploger som skal gå på Romerike.

I tillegg skal de ha to på E6 i Østfold. Plogbladet på sideplogen er digert. Hele 5,5 meter bredt, og sammen med frontplogen kan den rydde 7,5 meter veibredde. Det er bredden norske veimyndigheter har gitt dispensasjon til å bruke den på. Det holder nesten til hele bredden på en tofelts vei.

Når den ikke er i bruk, pakkes sideplogen inn til siden på bilen. Da stikker den en liten meter ut fra siden, men ikke mer enn frontplogen dekker. Kravet er også at hvis sideplogen er montert, skal også frontplogen sitte på bilen.

Press ned

Caway er bygget som en tredelt elementplog. Dermed følger den veibanen godt. Det er også mulig å sette variabelt trykk ned mot veibanen langs hele plogen. Dermed rydder den godt selv helt ute på vingen.

- Vi er veldig fornøyd så langt. Det er veldig fleksibelt, samtidig som den rydder veien svært godt, sier Morten Wålberg i Mesta.

Samme plogtype skal brukes på hele E6 fra Oslo-grensen i sør og helt til Hedmark-grensen i nord. I tillegg skal riksvei 22 mot Fetsund og fylkesvei 159 mot Lillestrøm ryddes med samme type utstyr.

Var usikker

Da Kjell Sveiven så plogen for første gang, fikk han litt «hakaslepp». Selv om han har endel års erfaring med brøyting, hadde han ikke kjørt med sideplog før. Han fryktet det var plogen som ville styre bilen, og ikke motsatt.

Da den kom på bilen viste den seg forholdsvis enkel å håndtere. Selv om den er stor, bred og henger ut på bare en side, går bilen stabilt uten at det merkes noen store vridninger.

Det er verre å kjøre transportetappene enn når plogen er slått ut og jobber. Mählers sier bilen som bærer denne plogen må være en tridem. Det er både på grunn av vekten med saltspreder, og at på en 8x4 vil innfestingen til skjæret komme i konflikt med svingen på andre akslingen.

Mählers Caway er også den første sideplogen på markedet med slapseelement.

Sikrere

Når Kjell Sveiven brøyter E6 nå, kjører han med tre biler. Bilen med sideplogen tar brorparten av begge felt. I tillegg er det en vanlig brøytebil som legger ut de siste meterne på skulderen, og en tredje bil tar alle av- og påkjøringer.

Dermed klarer de å komme igjennom litt raskere enn kravet til gjennomkjøringstid. En annen fordel med denne løsningen under brøyting er sikkerheten. Nå er det ikke mulig for bilistene bak å kjøre sikksakk mellom brøytebilene og forbi.

Innfestingen mot bilen sitter i en solid bjelke på tvers over krokrammen nesten helt i front. Sylinderen som kjører plogen inn og ut sitter litt bak midten på krokrammen

Det er også mulig å ta av sideplogen og kjøre med bare saltsprederen på krokrammen. Mählers leverer disse krokrammene med forberedelser for ulike typer og merker spredere.

Forsiden nå