Her vises den solide asfaltkjernen som legges inne i demningen.
Her vises den solide asfaltkjernen som legges inne i demningen. ( Foto: Agder Energi)

Bygger demning med 40 cm asfaltkjerne

Rundt hundre mennesker jobber nå med prosjektet Åseral Nord i Agder.

Dammen nærmer seg ferdig nå, tunnelen blir klar på senhøsten i 2020 og hele prosjektet ferdigstilles våren 2021.

Åseral Nord-prosjektet innebærer bygging av en ny demning ved Langevatn og en ny vanntunnel mot Nåvatn. Prosjektet vil gi hele 42 GWh fornybar energi per år, tilsvarende strømforbruket til 2100 husstander.

Ny demning

Dammen er snart ferdigstilt. Foto: Agder Energi

Demningen ved Langevatn tilfredsstiller ikke lenger de skjerpede sikkerhetskravene til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Den nåværende betongdammen skal derfor bli en moderne fyllingsdam. Demningen skal bli både bredere og høyere enn dagens demning.

Fornøyde: Fra venstre Aleksander Andersen (Spesialrådgiver miljø i Agder Energi Vannkraft), Tor Åmdal (Prosjektleder Agder Energi) og Tor Arne Bekkedal (Senioringeniør HMS i Agder Energi Vannkraft). Foto: Agder Energi

- Vannstanden i den nye demningen blir hevet med ti meter, sier prosjektleder i Agder Energi Tom Åmdal.

Ny tunnel

Den nåværende vanntunnelen mot Nåvatn er rasutsatt. Et ras vil medføre store produksjonstap i kraftverket.

Av den grunn er rehabilitering av tunnelen viktig. En sju kilometer lang vanntunnel skal bygges ny, og kobles sammen med fem kilometer av den gamle vanntunnelen. Dette skal sikre en stabil og trygg kraftproduksjon videre.

- Dårlig berg ga forsinkelse

- Rundt hundre mennesker står på i prosjektet. Dammen nærmer seg ferdig, og tunnelen blir ferdig sent høsten 2020. Hele prosjektet blir ferdigstilt våren 2021, sier Åmdal.

På anleggsområdet jobbes det iherdig med demningens asfaltkjerne. Den er 40 cm. tykk og skal sørge for at demningen er tett.

Storsatsingen er ca. et halvt år forsinket, og vil ferdigstilles våren 2021. Årsaken er at sprengningsarbeidet har tatt lenger tid enn forventet og mer sikring i tunnelen måtte til.

- Det var mye dårlig berg og vi måtte derfor passe ekstra på sikkerheten, avslutter Åmdal.

Forsiden nå