DAF CF 6x4 med Nooteboom maskinsemitrailer. Dette viste seg å være en svært velkjørende kombinasjon.
DAF CF 6x4 med Nooteboom maskinsemitrailer. Dette viste seg å være en svært velkjørende kombinasjon.

DAF Euro 6 er komplett

DAF lanserte i vår Euro 6-utgavene av LF- og CF-seriene og anleggsversjoner av bilene for kort tid siden. AT.no har vært i Belgia og prøvekjørt det meste.

Som alle andre lastebilprodusenter måtte også DAF foreta en kraftig fornyelse av kjøretøyprogrammet for å tilfredsstille Euro 6-kravene. For DAFs vedkommende resulterte det i nye motorer, nye rammekonstruksjoner og kraftig modifiserte førerhus. Førerhusskallene er de samme som før, men de har fått nytt utseendet utvendig og ny innredning. Begge deler har satt et sterkere familiepreg på hele kjøretøyprogrammet.

En ting trengte ikke DAF å endre, kjøreegenskapene. Alle tre DAF-seriene hadde fin styring og god kjørestabilitet også tidligere, og det er selvsagt beholdt. Med nytt interiør er også den innvendige arbeidsplassen blitt betydelig bedre. Dessuten er det meste likt i de tre kjøretøyseriene. 

Spesielt CF-serien, men også LF-serien er blitt mer allsidig en før. CF-leveres med motorer fra 220 til 510 hk, mens LF strekker seg fra 150 til 310 hk. Det er altså en viss overlapping mellom seriene. Bilene er blitt vesentlig mer moderne, og på veien oppfører de seg eksemplarisk. Utvalget av motorer, girkasser, aksler, akselavstander og førerhus gjør det mulig å tilpasse bilene de fleste transportoppgaver. Et sjåførassistentprogram gir nyttige tips om mest mulig økonomisk kjøring.

Construction

LF og CF Construction ble lansert bare noen dager før vi var i Belgia, og vi fikk anledning til en bra prøvetur med en tungdumper i 8x4-utførelse. Construction-bilene er bygd kraftigere og høyere slik at man har en bakkeklaring på 40 cm i CF. Det gir bilen svært gode egenskaper på røft underlag. CF Construction vil helt sikkert duge som dumperbil over alt. Det gjør den her til lands også, selv om mange norske kunder sverger til dumpere bygd på chassiser som egentlig er beregnet for langtransport.

Du leser mer om vår prøvekjøring i Anlegg&Transport nr. 10.

 

Forsiden nå