En rekke forbedringer på DAF XF og CF sørger for redusert drivstofforbruk.
En rekke forbedringer på DAF XF og CF sørger for redusert drivstofforbruk.

DAF forbedrer drivstofføkonomien

Ved inngangen til 2015 lanserer DAF flere forbedringer som til sammen vil redusere drivstofforbruket med inntil 5%.

Eco Mode kan enkelt kobles ut med en bryter på rattstammehendelen.
Eco Mode kan enkelt kobles ut med en bryter på rattstammehendelen.

Forbedringene er knyttet til MX-motorene med sylindervolum på 10,8 og 12,9 liter. En av forbedringene er Eco Mode som reduserer dreiemomentet på de 11 laveste girene, noe som fører til en reduksjon i forbruket med 1%. Når man ønsker eller trenger maksimalt dreiemoment, kan man oppnå det ved å trykke på en knapp.

Nå kommer også DAF med GPS-styrt cruisekontroll kalt Predictive Cruise Control. Dette kombineres med Predictive Shifting som DAF har introdusert tidligere og som innebærer et ekstra raskt girskift mellom de aller høyeste trinnene. Med Predictive Cruise Control og Predictive Shifting kan man på kuperte ruter spare inntil 3% drivstoff.

Motorforbedringer

MX-11 motoren på 10,8 liter har fått forbedret oljedistribusjon og mer effektiv forbrenning gjennom nydesignet forbrenningsrom, optimalisert drivstoffinnsprøytning og forbedret programvare. MX 13-motoren (12,9 liter) har også fått forbedret oljedistribusjon. Ny turbo sørger for forbedret luftinntak i motoren, mens ny kamaksel gir bedre ventilstyring. To-trinns kjølevæskepumpe og forbedret programvare gir ytterligere forbedringer.

Endringene på MX-13 motoren har også gitt en 20% effektøkning på motorbremsen som nå yter 360 kW ved 2000 o/min. Betjeningen skjer i tre trin på rattstammen.

Forbedringer på førerhus

DAF XF og CF kan nå leveres med et større utvalg av spoilere, vindavledere og støtfangere. Dette gir bedre aerodynamikk og dermed lavere forbruk.

Sjåførassistanse

Til tross for alle forbedringer er det likevel slik at sjåføren er den viktigste faktoren når det gjelder drivstofforbruket. DAF har tenkt på dette også med et forbedret sjåførassistensesystem, Driver Performance Assitant (DPA). Sjåføren får mange tilbakemeldinger om forbruket og tips om hvordan man kan spre drivstoff. I tillegg kan man nå se nyttige informasjoner fra fartsskriveren på dashbordet, blant annet informasjon om kjøre- og hviletid. Displayet viser også tid for neste service. DPA skifter automatisk språk etter sjåførkortet som sitter i.

Forsiden nå