Daily Electric lansert

Det er gått halvannet år siden AT.no første gang kjørte prototypen av nye Iveco Daily Electric på Scicilia, nå er bilen klar for markedet.

Det var blant annet det vide spekteret av muligheter som var utslagsgivende da Iveco Daily ble kåret til Van of the Year 2015. Etter at bilen ble lansert under IAA høsten 2014 har mange av prototype løsningene vi så under en førlansering sommeren 2014 blitt lansert. Dette gjelder ikke minst HiMatic-girkassen som har solgt over all forventning og nærmere 1 av 4 Daily som ruller av samlebåndet har nå denne girkassen.

Ifølge pressemeldingen heter det: Ivecos nye Daily Electric har 100 prosent elektrisk drift. Dette sikrer maksimal bærekraft og suveren holdbarhet i et kjøretøy som egner seg perfekt for bykjøring, typisk dør-til-dør transport av gods og passasjerer.

Flere nyheter

Det er flere nyheter på denne modellen sammenlignet med den foregående. Energiforbruket er redusert takket være elektrisk utstyr med lav vekt, samt at batterienes levetid er økt med opptil 20 prosent. Batteriytelsen er optimert for bruk i all slags vær og i alle temperaturforhold, og batteriene er 100 prosent gjenvinnbare. Daily Electric har 100 kg økt nyttelast sammenlignet med den utgående modellen. Batteripakkene er fleksible og antallet kan variere ut i fra ønsket rekkevidde. I tillegg har Iveco tatt i bruk Supercap-løsning for energilagring, noe som er vesentlig lettere enn batterier.

Daily kan lades både med privat og offentlig infrastruktur og med hurtigladestasjon er gjennomsnittlig ladetid to timer.

280 km rekkevidde

Nye Daily Electric har en rekkevidde på inntil 280 km, målt i henhold til den typegodkjente NEDC-normen (New European Driving Cycle).

Sjåføren kan velge mellom to kjøremodus, Eco og Power. I Eco-modus er motorens dreiemoment redusert for å minimere energiforbruket, uten å begrense maks hastigheten. I Power-modus kan man få ut full effekt av den elektriske motoren.

En annen nyhet i Daily Electric er de regenererende bremsene, sjåføren kan velge hvilken bremsemetode som skal brukes under kjøring, avhengig av vei- og trafikkforholdene. Dette gjør at man både kan minimere energiforbruket.

Daily leverer elektriske varebiler og lette lastebiler, med totalvekt opp til 5,6 tonn og varerom på inntil 19,6 m3.

Iveco Daily Electric lansert des 2016. Prototyper fotografert på Scicilia sommeren 2014.
Iveco Daily Electric lansert des 2016. Prototyper fotografert på Scicilia sommeren 2014.

 

Kjøretøyets bortimot lydløse kjøring muliggjør nattkjøring i byområder med restriksjoner. I tillegg har nye Daily Electric et akustisk varslingssystem for fotgjengere som blir aktivert automatisk ved kjøring mellom 0 og 30 km/t.

Samarbeid med TomTom

Nettbrettet fra TomTom er avtagbart og gir føreren god informasjon om rekkevidde og kjørestil.
Nettbrettet fra TomTom er avtagbart og gir føreren god informasjon om rekkevidde og kjørestil.

Daily Electric er utstyrt med et 7" nettbrett som kan tas ut av bilen og et elektronisk dashbord for administrasjon av kjøretøyets dataflyt.

I tillegg finner vi TomTom Bridge et navigasjonssystem som er utviklet spesielt for Iveco. Systemet er utviklet for å kunne gi profesjonelle sjåfører en skreddersydd navigasjonsløsning. Den halv-integrerte dashbord-dokkingen gir samme funksjonalitet som et helintegrert system men har fleksibilitet og kan tas med ut av bilenfor eksempelvis å signere for mottak av varen.

Iveco utviklet og bygde den første elektriske drevne Daily allerede i 1986, et kjøretøy som er blitt forgjengeren til senere elektriske nyttekjøretøy. Programmet er suksessivt utvidet til også å omfatte varebiler og minibusser for bykjøring.

Lettkjørt

Prototypen vi kjørte var meget lettkjørt, selv i de bratte utforbakkene langs fjellsidene i Taormina kunne bilen stort sett kjøres uten bruk av bremsepedal for å regenerere mest mulig av energien. Nettbrettet som sitter i midtkonsollen gir føreren god oversikt over energiforbruket slik at føreren kan «trenes» i lavest mulig energiforbruk.

Når det gjelder det akustiske varslingssystemet håper vi virkelig at de har endret lyden som var ekstremt irriterende å sitte å høre på da vi kjørte prototypen.

Forsiden nå