Nå «går» lastebilene på skinner i Sverige.
Nå «går» lastebilene på skinner i Sverige.

- Det holder å lage 4% av veiene elektriske

Svenske Gunnar Asplund i Elways mener at for å gjøre godstransport med lastebiler i Sverige elektrisk, trengs det bare å gjøre motorveiene elektriske. Til kjøring utenom disse kan lastebilene gå på batteridrift.

Trafikverket i Sverige satser en million svenske kroner på et elveiprosjekt ved Arlanda utenfor Stockholm. Pengene skal brukes til å bygge en elvei for transporter mellom Arlanda lufthavn og Rosersbergs logistikkområde. Allerede høsten 2015 kan den elektriske veien prøvekjøres, skriver Trailer.se.

På denne strekningen velger myndighetene å satse på Volvos løsning med strøm i veibanen. Scania har et forslag som går på strømledninger over lastebilene.

Elektrisk fra NCC Roads

- Fordelen med elveier er at de kan integreres i et eksistere veisystem. Ved å ha elektriske strekninger kan vi bidra til å nå regjeringens mål om å stoppe avhengigheten av fossilt drivstoff i Sverige. Det er helt i tråd med NCCs mål om å bygge et bærekraftig samfunn, sier Hans Säll, forretningsutvikler i NCC Roads, som er med på elveiprosjektet.

Trafikverket gjennomfører nå en unik innovasjonsanskaffelse av elveier. Det gir støtte til å bygge en kilometer av den ti kilometer lange elektriske veien mellom Arlanda og Rosersberg. Strekningen skal trafikkeres av lastebiler som går i skytteltrafikk mellom de to destinasjonene.

Batteridrift utenfor motorveiene

Den økonomiske støtten gis til en sammenslutning av bedrifter som skal utvikle strekningen; WSP Analys & Strategi, Kilenkrysset, Elways, NCC, e-Traction, Arlandastad Holding og Airport City Stockholm (sameid av Sigtuna kommun, Swedavia och Arlandastad Holding) och KTH. Den drivande kraften i sammenslutningen er uppfinner, og en av eierne i Elways, Gunnar Asplund som har utviklet teknikken.

- Teknikken bygger på en elektrisk skinne i veibanen som driver og lader kjøretøyene på reisen. Nasjonalt betyr det at bare de store motorveiene, det vil si to til fire prosent av veinettet, behøver å elektrifiseres. Kortere reiser mellom disse veiene er mulig med batteridrift. I tillegg til en stor senkning av kulldioksidutslipp, vil de elektriske veiene gi en lavere totalkostnad enn ved dagens fossildrevne transporter, sier Asplund.

Fullskalatester

Fullskalatester av teknikken foregår allerede i dag ved Test track 2 i Drivelab Stockholm.

33 prosent av karbondoiksidutslippene i Sverige kommer fra veitrafikken, der godstrafikken står for en tredel. Elveier er en effektiv og innovatov måte å nå både de transportpolitiske målene og målet om å bli uavhengig av fossilt brensel i 2030. Konsulentbedriften WSP har gjort beregninger som viser at to tredeler av lastebiltransportene i Sverige kan utføres på elveier i 2030.

Les mer om siste nytt innen transport langs vei i Sverige på Trailer.se.

Forsiden nå