Øyvind Moshagen, prosjektleder E6 Biri-Otta (t.v.) og Pål Egil Rønn, konserndirektør i AF-Gruppen, markerte sammen med resten av konsernledelsen og styret i AF-gruppen én million arbeidstimer uten alvorlige skader på E6 Frya-Vinstra 15. juni 2015.
Øyvind Moshagen, prosjektleder E6 Biri-Otta (t.v.) og Pål Egil Rønn, konserndirektør i AF-Gruppen, markerte sammen med resten av konsernledelsen og styret i AF-gruppen én million arbeidstimer uten alvorlige skader på E6 Frya-Vinstra 15. juni 2015.

Én million timer – 0 skader

HMS-arbeidet til AF Gruppen har resultert i null alvorlige skader på utbyggingen av E6 mellom Frya og Vinstra.

AF bygger den 18 kilometer lange E6-strekningen mellom Frya og Vinstra, og har dermed den ene av de to store hovedentreprisene på utbygginga mellom Frya og Sjoa. Implenia Aurstad ANS har den andre.

- Det jobbes godt med HMS på hele Frya-Sjoa-anlegget, men i dag vil jeg gi ekstra honnør til AF Gruppen AS som nå har passert én million arbeidstimer uten en eneste alvorlig skade på sin store kontrakt. Det er et meget godt resultat, sa prosjektleder i Statens vegvesen, Øyvind Moshagen, da AF sin konsernledelse og styre var innom byggherreriggen til E6 Frya-Sjoa på Ringebu mandag.

Etter at 24 av 41 måneder med anleggsvirksomhet er gjennomført, og mellom 350 og 450 arbeidere har lagt ned én million arbeidstimer, kunne AF i mai rapportere 0 skader med fravær, 7 skader uten fravær og 0 sykedager grunnet fraværsskade.

- Med én million arbeidstimer skulle det statistisk vært én større alvorlig skade på prosjektet. Vi velger å tro at dette også kan være resultatet av et veldig godt samarbeid mellom HMS-organisasjonen hos AF og Statens vegvesen. Vi har en god tone, stor takhøyde og kan diskutere alt innenfor HMS med stor respekt for hverandre, sa Øyvind Moshagen.

Konsernsjef Pål Egil Rønn i AF syntes det var hyggelig at Statens vegvesen markerte AFs gode HMS-arbeid under konsernledelsens og styrets besøket i Ringebu. Han understreket samtidig at det ikke er AF alene som har kommet fram til de gode resultatene.

- Samarbeidet mellom AF og Statens vegvesen er  en viktig faktor som gjør at vi er der vi er i dag når det gjelder HMS på E6-utbygginga, sa han. – Generelt har Statens vegvesen løftet seg veldig og hatt en stor utvikling på sikkerhetskultur de siste 4-5 årene. Jeg mener at det Vegvesenet gjør av HMS-tiltak og bidrar med mellom partene på dette prosjektet, er på offshore-nivå, sa Rønn.

Forsiden nå