Enorm forskjell på godkjente dekk

Enorm forskjell på godkjente dekk

Den ene lastebilen hadde nesten dobbelt så lang bremsestrekning, til tross for at begge hadde godkjente vinterdekk.

I dekktesten ble det brukt to identiske Scania-lastebiler fra 2013. Den ene bilen ble utstyrt med splitter nye dekk, den andre ble utstyrt med godt brukte dekk med en mønsterdybde på cirka seks millimeter. 

Nedbremsningen ble gjort fra 70 km/h.

-  Det største spriket vi hadde var en bremsing der bilen med nye dekk stoppet etter 47 meter og bilen med slitte dekk stoppet etter 91 meter, forteller Bård Nonstad ved Vegteknologi seksjonen i Vegdirektoratet i Trondheim til vegvesen.no

Testingen foregikk på en bane i Trysil med godt vinterføre som utgangspunkt (friksjon, m=0,34).

Under testen ble det gjort totalt 100 nedbremsinger og signalene er tydelige. Det er rett og slett enorm forskjell på gode og dårlige dekk.

Bremselengden for dårlige dekk var omtrent 20 prosent lenger enn for gode dekk. Bilene ble også testet fullt lastet, og da var forskjellen enda tydeligere.

 

 

Forsiden nå