TØFF: Mercedes-Benz X-klasse har hatt et tøft utseende siden den ble lansert. Nå har det kommet motor og girkasse som står til utseende.
TØFF: Mercedes-Benz X-klasse har hatt et tøft utseende siden den ble lansert. Nå har det kommet motor og girkasse som står til utseende. (Foto: Espen Braata)

Etterlengtet oppgradering

Mercedes-Benz har lansert den oppgraderte utgaven av pickup’en X-klasse.

Mange trofaste Mercedes-Benz kunder rykket litt på nesa da Mercedes-Benz lanserte sin første pickup.

Det tette samarbeidet med Nissan gjorde at bilen som ble lansert da, var forsvinnende lik en Nissan.

Både motor, girkasse og drivverk på bilen var identisk med det Nissan bruker. Allerede den gangen varslet Mercedes-Benz at det ville komme en oppgradering av både motor, girkasse og firehjulstrekksystem. Og det skulle være Mercedes-Benz sitt eget.

Mercedes-Benz X-klasse 350d 4MATIC

Motor: V6 diesel 3,0 l. (Euro 6L med AdBlue)
Effekt: 258 hk v. 3400 o/min.
Dreiemoment: 550 Nm v. 1400-3200 o/min.
Girkasse: G-Tronic Plus
0-100 km/t: 7,9 sekunder.
Toppfart: 205km/t
Egenvekt: 2174 kg.                            
L/B/H i cm: 534/192/181
Akselavstand: 315 cm.
Bakkeklaring: 22,2 cm.
Tillatt hengervekt: 3500 kg. 
Målt forbruk, landevei: 0,93 l/mil
CO2-utslipp: 230 g/km.
NOx-utslipp: 68,8 mg/km
Tankvolum: 73 l.
Plan: 158x156x47,5 cm.
Rimeligste modell : 478.000 kr 
Prøvekjørt modell: Starter på 664.000 kr 

Stor forbedring

Oppgraderingen til 350D-versjonen er formidabel for kjøreopplevelsen. Både V6-motoren og sjutrinns-girkassen sørger for en helt annen smidighet og kraft enn hva «lillebror» 250D har å by på. Samtidig gjør det permanente firehjulstrekket at bilen ligger langt bedre på veien.

Både motoren på 3-liter og 258 hestekrefter, 7G-Tronic Plus girkassen og firehjuls trekksystemet, 4Matic, er det samme som Mercedes-Benz bruker på mange av sine personbiler.

Også 250d-versjonen som ble lansert i 2017, hadde 3,5 tonns tilhengervekt. Med den nye motoren og drivverket er det en helt annen kjøreopplevelse å dra tung henger. Det er forresten også lasteevne på over ett tonn på bilen.

INTERIØR: Mercedes-Benz har valgt å lage et dashbord i X-klasse som oser finish og kvalitet. Foto: Espen Braata

Mer utstyr

Mercedes-Benz har valgt å ha mer utstyr på sin nye toppmodell. Både aktiv bremseassistent og aktiv kjørefeltassistent er standard. Det er også trafikkskilt-gjenkjenning.

LYS: LED-lys er standard på toppmodellen Power, men effekten av dem imponerer ikke all verden. Foto: Espen Braata

Bilen leveres fortsatt med fem forskjellige kjøreprogram. De forskjellige modusene Eco, Comfort, Sport, Manuell og Offroad gjør at du alltid finner et oppsett for bilen som passer der du skal kjøre.

Bilen kan også bestilles med differensialsperre på bakasklingen, og det er standard med både høy- og lavserie. Det er også to valg i høyserien, 4MAT for bruk på vanlig vei, og 4H for økt trekkraft.

Stille

VAREROM: Bare en tynn stålplate i bakveggen gjør at det blir mer støy i norske varebiler enn biler med bakseter. Foto: Espen Braata

Det er stille i nye X-klasse 350D. Støyen fra motor og drivverk er knapt merkbar.

X-klasse er som de fleste andre dobbeltkabin-pickup’er opprinnelig bygget med baksete. Når bilene bygges om til norske varebiler, fjernes setene og den støyisolasjonen de gir, blir borte.

Dermed blir det mer lyd i norsk varebil-versjon enn det er originalt.

BEIST: Mercedes-Benz har beholdt girspaken som Nissan bruker. Den er lang som et uvær. Foto: Espen Braata

Forskjeller

Selv om X-klasse og Navara ser ganske like ut i form og fasong, er det mye som skiller de to bilene.

VELGER: Pluss for både normal- og kraftstilling i tillegg til lavserie. Foto: Espen Braata

Mercedes-Benz gjorde sin bil både 7 centimeter bredere og fikk lenger akselavstand enn hva Nissan bruker. De valgte også å senke bilen 2 centimeter, men har den opprinnelige bakkeklaringen på 22 centimeter som alternativ.

Det er også gjort justeringer av både fjæring og akslinger for å kunne få mest mulig ut av V6-motoreren.

V6: Kombinasjonen V6 og turbo kler X-klasse bedre. Foto: Espen Braata

Med det forhøyde understellet mestrer bilen opp til 30 graders rampevinkel opp, og 25 graders rampevinkel i utforbakke. I sidehelling er den konstruert for å kjøre i opp til 49 grader. Og skulle det vært dypt i stedet for bratt, er vadedybden 60 centimeter.

Premium

AT.nos vurdering av Mercedes-Benz X-klasse 350d 4MATIC

Førsteinntrykk:5
Har en tøff front som lyser Mercedes-Benz mot deg. Ellers er det ingen karosserideler som er forandret fra bilen ble lansert for to år siden.
 
Kjøring:6
X-klasse har ventet på kombinasjonen permanent firehjulstrekk, bedre automatkasse og V6-motor. Det gjør kjøreopplevelsen ypperlig.
 
Infotainment:4
Skjermen er forholdsvis liten til å være en i ny bil, og den er tungvinn å bruke. Særlig telefonlisten er gammeldags.
 
Drivlinje:5 
Med det permanente firehjulstrekket har Mercedes-Benz valgt en 40/60 fordeling mellom fram- og bakaksel. Pluss for mulighet til å få både sperre og lavserie. 
 
Førerhus/bagasjerom:4
Innsteget på X-klasse er trangt. Og er du en mann på nesten 2 meter sitter du med kneskålene rett inn i dashbordet. Alle X-klasser er dobbeltkabiner. Det gir mye plass bak førersetene.
 
Kontoret:4
Det er et savn å mangle steder å legge fra seg telefon og andre gjenstander. Større gjenstander er det nesten umulig å få lagt fra seg uten at ting ligger og sklir.
 
Snittkarakter:5
At opplevelsen av en bil kan bli helt ny med ny motor og drivlinje er nesten utrolig. Likevel har Mercedes-Benz en vei igjen å gå før X-klasse er den premium-bilen de vil den skal være.

Mercedes-Benz gikk hardt ut og lanserte X-klasse som premium-pickup da den kom. Til å kunne komme i den kategorien er det en del ting som mangler. For eksempel er dieselvarmer ikke standard og må velges ekstra. Det er heller ikke flust med oppbevaringsplasser, og infotainment-systemet virker gammeldags.

Også på mindre detaljer som bakluken er det et større potensial å hente. Luken er forholdsvis tung, og du må bruke begge hender for at den ikke skal smelle ned. En enkel gassdemper i siden hadde løst den utfordringen.

Innvendig i bilen har Mercedes-Benz satt sitt buemerke på alt som er over rattstammen. Alt er gjenkjennelig og familiært med Mercedes-Benz sine personbiler.

Du ser fort at det er materialvalg hvor det har vært fokus på kvalitet og finish. Hvis man har kjørt en av Mercedes-Benz' nyere personbiler i forkant, er likevel følelsen litt som å bli satt noe tilbake i tid.

Tre versjoner

X-klasse kommer i tre forskjellige utstyrs versjoner - Pure, Progressive og Power.

For 350d-versjonen er det bare Progressive og Power som selges i Norge.

Alle bilene som kommer til Norge, har en egen vinterpakke, er forberedt for tilhengerfeste og forberedt for Garmin Map Pilot. De er også understellsbehandlet før de leveres.

Pluss og minus

Pluss: 
Kjøreopplevelsen
Terrengegenskaper
Minus:
Litt trangt innsteg.
Mangler noen detaljer

Forsiden nå