Jørn-Are Guttormsen driver nå 35 biler. Nøkkelen for bra butikk er utnyttelse av utstyret og fokus på kostnader.
Jørn-Are Guttormsen driver nå 35 biler. Nøkkelen for bra butikk er utnyttelse av utstyret og fokus på kostnader. (Foto: Espen Braata)

Fokuserer på utnyttelse og kostnader

NITTEDAL (AT.no): Jørn-Are Guttormsen (39) kjøpte i 2007 en brukt bil fra selskapet han selv jobbet. I dag har han 35 vogntog. Nøkkelen bak hans suksess er å få maksimal utnyttelse av bilene, og fokus på kostnadene.

Finnmarkingen, opprinnelig fra Tana, har jobbet hele livet med transport. Både som sjåfør og som formann på lagerterminalen hjemme i Tana. For han var det åpenbart at ting ikke kan fortsette slik det har gjort i transportbransjen i en årrekke.

- Vi må tørre å se ut av den glasskula vi sitter inne i. Det er ikke sikkert den måten ting er blitt gjort på i alle år vil forbi den beste til evig tid, sier Guttormsen.

Han har base rett utenfor Oslo, men også i Tana. Mange av bilene hans kjører fast mellom Sør- og Nord-Norge. Hver uke har han 12 avganger fra Oslo til Tromsø for Coop med modulvogntog på 25,25. I tillegg har de sju turer i uka til Finnmark for Partifrakt.

Guttormsen Transport AS

  • Etablert i 2007 av Jørn-Are Guttormsen.
  • Opprinnelig fra Tana i Finnmark.
  • Har i dag 35 biler og ca.80 ansatte.
  • Kjører 5.000.000 kilometer i året.
  • Har base i Tana og i Nittedal.
  • Kjører blant annet for Postnord.
  • Omsetter for i underkant 90 millioner kroner i 2015.
  • Har vært Gaselle-bedrift tre år på rad.
  • Eies av Jørn-Arne Guttormsen (66,6 %) og faren Åge Arild Guttormsen (33,3 %).

Bilene må rulle

Guttormsen er soleklar på at det aller viktigste er at bilene ruller. Derfor har han helt fra starten hatt flere sjåfører på Nord-Norge turen. Til å begynne med brukte han to sjåfører på hver bil. Etter hvert gikk han over til å ha hybler langs ruta.

Etter å ha kjørt sine lovlige ni timer for dagen kan sjåførene i stedet for å legge seg i bilen legge seg i en skikkelig seng. Så står en annen sjåfør klar til å ta bilen videre

Fordelen er både bedre hverdag for sjåførene, men også bedre utnyttelse av bilene. En av bilene som går på Tromsø kjøringen er et godt eksempel. Den var ny i september i fjor. I månedsskiftet februar/mars hadde den bilen gått 216.000 kilometer.

Kan ikke stå som hybel

- En kan ikke ha en bil til to millioner kroner stående som hybel i to tredjedeler av uka, sier Jørn-Are Guttormsen. Han mener han måtte hatt mellom 50 og 60 biler for å transportere samme mengde gods hvis han skulle drevet som for 10 år siden.

Jørn-Are Guttormsen har en helt utrolig utnyttelse av bilene sine. Via en app på telefonen sin har han kontroll på alle bilene. Den viser at siste 30 dager har hans 34 Volvo'er rullet 413.389 kilometer. I tillegg kommer en Mercedes-Benz og en innleid Scania. I år vil han nærme seg fem millioner kjørte kilometer totalt.

Jørn-Are Guttormsen har innsett at bilene må rulle, de kan ikke være hybler. Foto: Espen Braata

Med så mange kilometer går det store summer på drivstoff. Derfor har han et konstant fokus på forbruk. I snitt på året ligger alle bilene på ca. 3,9 liter pr mil. Det synes Guttormsen er bra.

Sammenheng

Han ser også en helt klar sammenheng mellom lavt forbruk og andre servicekostnader. En sjåfør som kjører billig trenger heller ikke bremse så ofte. Han, eller hun, er som regel flinkere til å planlegge kjøringen sin.

Brorparten av de ansatte hos Guttormsen Transport er øst-europeiske borgere. De fleste er fra Estland, mens 10-15 av de ansatte er norske. - Og halvparten av dem er samer, sier Jørn-Are og ler rått.

Den største forskjellen er fokuset de ansatte har på økonomi. Erfaringen Jørn-Are Guttormsen har, er at esterne kommer med erfaringer om det har betydning hvor mye drivstoff som går med. For noen har det i tidligere arbeidsforhold i hjemlandet fått personlige konsekvenser om de har kjørt uøkonomisk.

Store forskjeller

Det er også stor forskjell på bilene. En av bilene som går absolutt billigst er en Volvo FH 540 med dual clutch. Krafttapet ved giring er helt eliminert, og dermed utnyttes kreftene bedre. Den bilen gjorde turen Alta - Oslo - Alta på 3,7 l/m, med fullt lass begge veier. Nå har Jørn-Are Guttormsen bestilt to nye FH med 500 hestekrefter med samme girkasse.

Jørn-Are Guttormsen har også sett seg lei på at sjåførene prøver å diktere hva slags motor og utstyr det skal være på bilen.

- Så lenge det er jeg som betaler alle utgiftene, skal jeg også bestemme hvordan bilene skal være, sier han.

Hans erfaring er at større motor gir mye større driftskostnader. Ikke bare på drivstoff, men også på vedlikehold og dekk. Det går heller ikke fortere.

Fartssperre

Derfor har han også satt fartssperre på 85 kilometer i timen på alle biler. Det har gjort at sjåførene i følge Guttormsen har fått bort stresskjøringen. Bonusen er selvfølgelig betydelig lavere drivstofforbruk og mindre slitasje på bilen.

I Norge er definisjonen på en bil som har gått langt betydelig lavere enn i utlandet. Når en bil når pensjonsalder i Norge kan den fortsatt gå mange år. Både i Sverige og Finland kjøres lastebilene betydelig lenger før de byttes enn i Norge.

Guttormsen Transport har en containerbil som er fem år. Den er gått en drøy million kilometer. Nå vil de forsøke å kjøre bilene sine kanskje så langt som 1,5 millioner kilometer. I første omgang som et forsøk for å se hvordan dette påvirker de totale kostnadene.

Forsiden nå