EFFEKTIV: Med den nye Bell B45E rammestyrte tipptrucken håper Franzefoss Minerals å kunne redusere transporten ut fra bruddet med 35 prosent sammenlignet med den gamle dumperen.
EFFEKTIV: Med den nye Bell B45E rammestyrte tipptrucken håper Franzefoss Minerals å kunne redusere transporten ut fra bruddet med 35 prosent sammenlignet med den gamle dumperen. (Foto: Espen Braata)

Første Bell B45E 4x4 i Norge

BØVERBRU (AT.no): Franzefoss Minerals har tatt i bruk den første Bell B45E 4x4 rammestyrte tipptrucken i Norge.

TURER: Opp i 30 runder om dagen vil den nye Bell B45E-dumperen til Franzefoss Minerals gjøre. Foto: Espen Braata
LEVERT: Ole Kristian Skauan fra Nasta (t.v.) har vært med på å levere maskinen til Hans Martin Slåtsveen i Franzefoss Minerals, mens Madeleine Tresselt Furulund fra DLL har levert finansieringen, og Odd Magne Astrup er økonomisjef i Franzefoss Minerals. Foto: Espen Braata
FORNØYD: Dag Andreas Nielsen er av de som kjører den nye Bell-dumperen. Han er strålende fornøyd. Foto: Espen Braata

Det var under siste Bauma at Bell for første gang viste frem lillebroren til B60E. B45E kan lastes inntil 45 tonn, samtidig som den forblir smidig med bare to akslinger og «bare» 10 meters lengde.

På Bøverbru tar Franzefoss Minerals ut mellom 200- og 250.000 tonn i året. Av det, blir 40 prosent kalk når det er ferdig knust, mens resten er gråberg som knuses til pukk og singel.

- Vi bygde nytt knuseverk i 2016, og med den gamle dumperen vi har brukt, har den vært proppen i produksjonen. Med den nye dumperen håper vi å kunne produsere mer effektivt og utnytte kapasiteten bedre, sier produksjonssjef Hans Martin Slåtsveen.

Mer kapasitet

For å holde produksjonen, har den gamle dumperen gått 2000 timer i året. Med større lastekapasitet er planen og målet å kjøre 35 prosent færre timer med den nye dumperen, og likevel holde produksjonen.

Allerede etter noen dagers bruk så Franzefoss Minerals flere store fordeler med den nye dumperen.

For det første er den betydelig smidigere siden det bare er to akslinger. For det andre river den opp betydelig mindre og ødelegger ikke veiene så mye som forgjengeren gjorde.

Ødelegger mindre

Og nettopp veiene er det viktig å holde i orden. Der steinen tas ut nå, er det 1,2 kilometers kjøring på hver runde. Kalksteinen er svært myk, og kommer det nedbør i den, blir det svært klinete.

- Vi kaller denne maskinen en rammestyrt tipptruck. Kombinasjonen firehjulstrekk, to akslinger og stor nyttelast gjør at vi mener den kan egne seg for mange kunder, sier produktsjef i Nasta, Ole Kristian Skauan.

De største fordelene kontra en tradisjonell tipptruck, er kombinasjonen smidighet og firehjulstrekk. Samtidig er han åpen på at dette ikke er dumperen for dem som kjører ute i krevende terreng, men at den passer bedre i miljøer som hos Franzefoss Minerals.

Bred og dyp

Den er lett å laste med den dype og brede kassa. Til lastingen brukes en Volvo EC460. De ansatte rullerer mellom de forskjellige maskinene og arbeidsoppgavene. Fordi steinen fra bruddet er forholdsvis lett, blir kassa som regel full før maksvekten er nådd.

Når du sitter i dumperen, merker du lite til lastingen selv om det kommer tre til fire tonn i hver skuff. Det lave tyngdepunktet i kassa sammen med den store sporvidden er med på å gjøre maskinen stabil selv med tunge lass.

Motoren og girkassen fra Allison spiller også godt sammen og gir mer enn nok krefter for å dra i gang med smekkfullt lass. Det er også våte bremser på begge akslingene, og den bremser også på alle fire hjulene via drivverket.

Allerede i den første uken maskinen var i drift, og hvor alle sjåførene var nye, lå forbruket på mellom 13 og 14 liter i timen. Det sammen med lavere dekkslitasje og kostnader mener Nasta skal være med på å gjøre maskinen også til en god investering for driftsutgiftenes del.

Forsiden nå