Målet for Jan Inge Gjermundshaug er at alle veteranobjektene skal være kjørbare innen overskuelig fremtid. Denne 47-modellen Cat D2 er kjøpt ferdigrestaurert i USA og er like brukbar som da den var ny.
Målet for Jan Inge Gjermundshaug er at alle veteranobjektene skal være kjørbare innen overskuelig fremtid. Denne 47-modellen Cat D2 er kjøpt ferdigrestaurert i USA og er like brukbar som da den var ny.

Fra hightech til veteran

Det er spennvidde i virksomheten hos Brødrene Gjermundshaug Anlegg AS med hovedkontor i Aukrust-bygda Alvdal langt nord i Hedmark. Firmaet er blitt nærmest verdenskjent for sin fjernstyring av gravemaskiner og dumpere i det nedlagte skytefeltet på Hjerkinn. Mindre kjent er det at selskapet også tar vare på anleggshistorien, blant annet gjennom restaurering av gamle anleggsmaskiner og lastebiler.

Det ble en annerledes "befaring" på Alvdal og Tynset sammen med daglig leder Jan Inge Gjermundshaug. Første stopp var opp en traktorvei på et gammelt gårdsbruk i nærheten av Alvdal sentrum. Den tidligere bonden hadde bruk for nesten "alt", og kjøpte mye av det utstyret Gjermundshaug utrangerte. @%:Blant litt av hvert av utrangert utstyr, som noen vil kalle skrot, men som for veteran-interesserte er gull, stråler Gjermundshaug over en gammel, rød Allis Chalmers veihøvel. Maskinen er trolig fra tidlig 50-tall, solgt av Hesselberg. Første eier var trolig Oslo kommune. Deretter havnet den hos Gjermundshaugs far, som den første veihøvelen i Alvdal.

- Jeg var co-pilot på denne da jeg var åtte-ni år, så denne har jeg et spesielt forhold til, sier han. - Far startet firmaet i 1949. Vi rakk ikke å feire 60-årsjubileum ifjor, så vi skal heller jubilere litt i år. En del av jubileumsfeiringen er å få denne til å gå igjen. For uinnvidde ser det kanskje håpløst ut her den står, men anleggsmaskiner på 40- og 50-tallet var solid bygd og enkle i mekanikken.

"Ny" firmabil

På det Gjermundshaug kaller "grovkjøkkenet", et lagerområde med noen verkstedmuligheter lengre ned i bygda, finner vi ytterligere tre klenodier, en 59-modell Volvo 465 lastebil, en 55-modell International TD6 doser og en 51-modell Allis Chalmers HD6 doser. Volvo'en skal etter hvert bli "ny" firmabil for Brødrene Gjermundshaug Anlegg. - Vi har prøvd å være bevisste på hva vi vil ha av veterane kjøretøyer, sier Gjermundshaug. - Det skal helst være utstyr vi har hatt selv, eller maskiner tilsvarende det vi har hatt. På denne måten kan vi dokumentere vår egen maskinhistorie. Vi synes også det er viktig å kunne vise de unge maskinkjørerne hvordan yrket var i sin tid. Det kan hende det var en årsak til at anleggsmaskinkjøreren på 50-tallet hadde behov for å roe ned nervene med en flaske øl etter endt arbeidsdag.

På firmaets hovedverksted på Tynset står det ytterligere fem klenodier, alle dosere. En er en Allis Chalmers, de øvrige Caterpillar. Det store innslaget av Caterpillar-maskiner har sin enkle forklaring. Selskapet har gjennom alle år hatt et stort innslag av Caterpillar i maskinparken, noe som også er tilfellet i dag. Det er utrolig hva man kan komme over hvis man klarer å lete de riktige stedene. En av Cat-doserne, en 51-modell D4, har hatt mesteparten av sitt liv i Forsvaret. Derfor står timetelleren bare på 380 timer!

Konvertert fra landbrukstraktorer

Det mange ikke vet om Cat-dosere på 40- og 50-tallet, er at de opprinnelig ble produsert som landbrukstraktorer for deretter å bli konvertert til bulldosere. På gamle filmer fra USA er det som oftest beltetraktorer som trekker ploger og harver over prærien.

De mange doserne i veteranparken vitner om at bulldoseren i sin tid ble brukt som all round anleggsmaskin. I tillegg til vanlig doserarbeid ble den også brukt som lastemaskin ved hjelp av rampe og som grøftegraver med skråstilt skjær. Også tomter ble gravd ut med doser. Grunnleggeren av anleggsfirmaet i Alvdal bygde i sin tid veien til toppen av Tronfjellet (1666 m.o.h.) nesten bare ved hjelp av bulldoser. Oppdragsgiveren var så i tvil om det var mulig å gjøre jobben at Gjermundshaug senior ble lovet betaling kun hvis han lyktes, ellers ikke noe.

Brødrene Gjermundshaug Anlegg, som har rundt 50 ansatte (70-75 i hele Gjermundshaug-gruppen) har som målsetting å få alle veteranobjektene i kjørbar stand så snart som mulig.

Forsiden nå