Lokomotivet er opprinnelig fra 1909, og kom til Ny-Ålesund i 1917. Det var trolig i drift til 1950-årene. Det har blitt restaurert ved spesialverkstedet på Urskog-Hølandsbanen.
Lokomotivet er opprinnelig fra 1909, og kom til Ny-Ålesund i 1917. Det var trolig i drift til 1950-årene. Det har blitt restaurert ved spesialverkstedet på Urskog-Hølandsbanen. (Foto: Bring)

Fraktet fra Svalbard og tilbake

108-åring på Sørumsands-besøk.

I 2016 fraktet Bring et 108 år gammelt lokomotiv fra Ny-Ålesund på Svalbard til Urskog-Hølandsbanens verksted på Sørumsand i Akershus. Her ble den verdifulle doningen, som hadde begynt å smuldre etter hard medfart fra vær og vind, restaurert. Ti måneder og omtrent 300 arbeidstimer senere fikk Bring igjen oppdraget med å frakte lokomotivet. Nå skulle det tilbake til Svalbard.

Strenge sikkerhetsregler

- Dette er like nervepirrende nå som da det kom inn, sier driftstekniker Are Eeg ved verkstedet når Bring-sjåfør Kjetil Pettersen skal hente lokomotivet.

Det nyrestaurerte klenodiet må nemlig heises med kran ut fra vogngården på verkstedet og over på tralla bak Pettersens trekkvogn. Det går heldigvis smertefritt for seg. Neste destinasjon er Cargonets jernbane på Alnabru i Oslo.

- Derfra skal det på tog til Narvik, og så på bil til Tromsø. Til slutt skal det over til Svalbard med båt, sier Pettersen.

Lokomotivet må sikres nøye før det skal videre på tog, ellers tar ikke Cargonet det med på jernbanen.
Lokomotivet må sikres nøye før det skal videre på tog, ellers tar ikke Cargonet det med på jernbanen. Foto: Bring

Før Pettersen kan kjøre, må lokomotivet sikres på tralla. Cargonet stiller strenge krav til hva som kan fraktes på jernbanen. Verkstedarbeiderne hjelper til med å sikre med stropper og presenning. Det tar nesten en time.

- Man kan ikke sikre lasten for ordentlig. Ingenting kan henge og slenge på utsiden her, da vil ikke Cargonet ta det med seg på toget, sier Pettersen.

Restaurert av postmann

Lokomotivet ble bygget i Berlin i 1909, og kom til Ny-Ålesund i 1917 som et av mange kullfraktende damplok på verdens nordligste jernbane. Her var det i drift til rundt 1950. De siste årene har det stått utendørs til minne om gruvetidene, men vær og vind hadde gjort at metallet begynte å ruste og smuldre. Eieren, Kings Bay, fikk støtte fra Riksantikvaren til å redde kulturminnet.

Ved verkstedet på Urskog-Hølandsbanen har et tjuetalls personer vært i sving både dag og natt for å restaurere lokomotivet. En av de som har bidratt mye, er postmann Anders Ole B. Kleven fra Årnes.

Sjåfør Kjetil Pedersen sjekker at stroppene sitter.
Sjåfør Kjetil Pedersen sjekker at stroppene sitter. Foto: Bring

- Motivasjonen min for å være med, er at jeg er en entusiastisk mann med stor interesse for damplokomotiv. Å sette et lokomotiv tilbake slik det en gang så ut, er en interessant jobb.

Oppussingen er håndarbeid, og det brukes de samme byggemetoder som da damplokomotivet var nytt i 1909.

- Vi skiftet blant annet plater med rust og malte det opp igjen med riktig maling. Det var en lærerik periode for oss, sier Kleven.

Ikke A4

Når Pettersen kjører avgårde med lokomotivet, kaster folk lange blikk etter den utradisjonelle lasten. Lokomotivpipa er demontert og lagt inni loket, så klaringen til bruer og tunneler er god.

- Jeg må nok også stoppe underveis for å sjekke stroppene, lasten kan rikke på seg så de blir litt slakkere, sier han.

Pettersen jobber til vanlig på Bring på Karihaugen, og kjører mye for store kunder som Wittusen & Jensen og Continental.

Det er ikke hver dag han har med seg et lokomotiv på hengeren.

- Sånne oppdrag synes jeg er kjempegøy. A4-kjøring er kjedelig, jeg er ingen A4-mann, sier han med et smil.

Hos Cargonet er både portvakt og truckførere raskt ute med mobilkameraene når Pettersen kommer med lokomotivet. Til og med de synes dette er et uvanlig syn. Deretter sjekker de at alt er sikret riktig, og gir Pettersen tommelen opp før de tar med seg lasten videre.

- Da var oppdraget utført, og dette har utvilsomt vært en kul og annerledes dag på jobb, sier Pettersen.

Forsiden nå