Dette systemet med utskyvbare gangveier på sidene av planet skal gjøre det sikrere ved levering på anleggs- og byggeplasser i England. Flere steder i London er det et krav om å ha dette eller et tilsvarende system for å få lov til å levere byggevarer fra lasteplan på byggeplass.
Dette systemet med utskyvbare gangveier på sidene av planet skal gjøre det sikrere ved levering på anleggs- og byggeplasser i England. Flere steder i London er det et krav om å ha dette eller et tilsvarende system for å få lov til å levere byggevarer fra lasteplan på byggeplass. (Foto: Daimler, Craig Pusey)

«Gangvei» på planet skal øke sikkerheten

På denne Mercedes-Benz Econic-lastebilen, er sikkerheten i høysetet.

For det første er førerplassen lavt plassert, med lavt innsteg som på en buss. I tillegg er det en store vindusflater, som gir godt utsyn fra førerhuset.

Det er relativt vanlig at lastebiler som henter husholdningsavfall er av Econic-typen. Det er ikke fullt så vanlig, i hver fall ikke i Norge, at lastebiler som levere til byggeplasser er av denne typen.

Men i London er det annerledes. Der stilles det store krav til sikkerhet ved lasting og lossing av lastebiler.

Sidene kjøres ut hydraulisk slik at sjåføren kan gå på sidene av lasteplanet. Foto: Daimler, Craig Pusey
Sjåføren går opp og ned på en uttrekkbar stige. Foto: Daimler, Craig Pusey

- Nå insisterer kundene på at kjøretøyene må ha siderekkverk på planet slik at ingen faller ned. Det er flott sett fra et sikkerhetsperspektiv. Men når bilen er fullastet, er det ikke noen plass for sjåføren, som ender opp med å klatre over lasten i forbindelse med lossing. Derfor ønsket jeg å lage en hydraulisk utskyvbar gangvei på siden av planet, sier daglig leder Mike Philpot i Precon Products som nettopp har investert i den lave og (ved lasting og lossing) brede lastebilen.

Precon Products holder til i Bury Saint Edmunds i England og har mange leveringer i Stor-London.

- Raskere med hydraulikk

Når det lastes fra sidene, er sidelemmene nede som på andre lastebiler. Når sidene kjøres ut, låses lemmene i opp-posisjon som rekkverk for sjåføren. Foto: Daimler, Craig Pusey

- Jeg er ingen ingeniør, så jeg satte meg ned med en påbygger, og sammen endte vi opp med plan for hvordan bilen skulle bygges. Det finnes andre lastebiler med andre varianter av vår versjon, men disse må sjåførene trekke ut for hånd. Når man har mange leveranser på en tur, går det mye tid på dette. Derfor er vår versjon hydraulisk, og dermed raskere. Lastebilen er en prototyp, men vi har fått gode tilbakemeldinger. Hvis dette fungerer som vi håper, kan dette være en «game-changer», sier han videre.

Lastebilen

Lastebilen er en Mercedes-Benz Econic 2635 L. Den er levert med en 7,7 liter rekkesekser som yter 260 kW og en tolvgirs PowerShift 3 kasse. Påbygget er fra ZJB Engineering i Wisbech i England.

Aktivering av en eller begge de to 50 cm brede utskyvbare side-gangveiene, aktiverer også varsellysene på lastebilen. Et system sørger for at sidelemmene er oppe når sidene er skjøvet ut. Lastebilen er også utstyrt med kameraer og sideskannere.

Precon Products ble etablert i 2008 og leverer verktøy og byggematerialer til byggebransjen i hele England. Selskapet har 30 kjøretøy.

Forsiden nå