Metso har utviklet en løsning der de kler innsiden av dumperkasser på tipptrucker (de fleste merker og størrelser) med gummimatter.
Metso har utviklet en løsning der de kler innsiden av dumperkasser på tipptrucker (de fleste merker og størrelser) med gummimatter. (Foto: Metso)

Gummi i dumperkassa reduserer støy og risting

Metso har utviklet en løsning der de kler innsiden av dumperkasser på tipptrucker med gummimatter.

Transport av store steinmasser er svært kostbart, både når det kommer til drivstoff, lønninger og slitasje på utstyret. Det første lasset som treffer dumperkassen er det tøffeste for utstyret, og også for føreren når det kommer til rystelser og støy. De neste lassene der stein treffer stein, er mer skånsomme.

Konseptet som Metso viste på Bauma 2019, går ut på at innsiden av dumperkassen kles i høykvalitetsgummi som boltes fast.

Denne absorberer rystelsene og senker støynivået med ca. 10 dB(A). Metso melder at oppfattet støy reduseres med 50%, og rystelser med hele 97%.

Lengre levetid

«Gummi-liningen» skal ha seks ganger lengre levetid enn stålplatene, hevder Metso.

Dette gir mer brukstid og mindre vedlikehold. Det kan legges gummiplater i ulike tykkelser på forskjellige steder i dumperkassen, beregnet ut fra hvordan tipptrucken lastes og hvordan slitasjen er.

Platene kommer i mindre seksjoner slik at store flater ikke må skiftes dersom deler er gått i stykker.

Økt nyttelast

Med demping av opplastingen, kan vekten på dumperkassene reduseres med 20-30% i forhold til standard kasser.

Samtidig øker nyttelasten opptil totalvekten maskinen er beregnet for, og man får helt enkelt med betydelig mer masse på hver tur.

Metso opplyser at de kan levere dumperkasser til de aller fleste tipptruckene.

Forsiden nå