Albert Kristian Hæhre har regnet ut at samfunnet har tapt 308 (alternativt 326) mill. kroner på at Statens vegvesen ikke lar Hæhre Entreprenør få delta i konkurransen om å bygge ny E6 Helgeland sør.
Albert Kristian Hæhre har regnet ut at samfunnet har tapt 308 (alternativt 326) mill. kroner på at Statens vegvesen ikke lar Hæhre Entreprenør få delta i konkurransen om å bygge ny E6 Helgeland sør.

Hæhre: - Vi er samlet 308 mill. kroner rimeligere

Mange har stilt seg spørsmålet om hvor mye samfunnet kan ha tapt på at Hæhre leverte «E6 Helgeland sør»-tilbudssummen til Statens vegvesen i Mosjøen og ikke i Oslo. Nå letter Albert Kristian Hæhre på sløret:

Statens vegvesen har forkastet tilbudet fra Hæhre Entreprenør AS på grunn av at tilbudssummen ble levert i Mosjøen.

Dermed har bare tilbudet fra Skanska og NCC blitt offentliggjort. Nå har Albert Kristian Hæhre opplyst overfor AT.no hva Hæhre Entreprenørs tilbudspris var:

Her er alle tre tilbydere med fratrekk for tildelingskriterier på annet enn pris. Alle tallene i tabellen under er levert av Hæhre og rundet av til nærmeste hele million kroner:

                                                   Skanska                     NCC                Hæhre

Drifts og vedlikehold (15 år) Kr 516. mill.          Kr 307.mill.          Kr 299.mill.

Entreprisedelen                    Kr 1.790 mill.        Kr 1.990.mill.       Kr 1.681 mill. 

Sum                                      Kr 2306 mill.         Kr. 2297 mill.       Kr 1980 mill.

Tildelingskriterier                - Kr 242 mill.         - Kr 122 mill.        - Kr 223 mill.

«Anbudsum»                        Kr 2064 mill.         Kr 2175 mill.        Kr 1757 mill.

LES OGSÅ: Svært jevnt på Helgeland

SE PROTOKOLLEN FRA TILBUDSÅPNINGEN

- Som du ser har vi best pris på drift og vedlikeholds delen. Vi er 8.5 mill laverere enn NCC og  217 mill lavere enn Skanska, skriver Hæhre i en e-post.

- Vi har også best pris på entreprisedelen. Vi er 109 mill. kroner lavere enn Skanska og 310 mill. kroner lavere enn NCC. Hvis man korrigerer vekk evalueringskjemaene, så betyr dette at Statens vegvesen i sum må betale 326 mill. kroner mer til Skanska enn hva Hæhre totalt inkl. drift og vedlikehold i 15 år vil få hvis Hæhre blir valgt. Summen blir 308 mill. kroner lavere for vårt tilbud når man tar med fratrekk for tildelingskriteriene.

Forsiden nå