Samoter-messen er en stor anleggsmesse som arrangeres i Verona hvert tredje år. Her et ”luftig” utsnitt fra utstillingsområdet. A&T retter en ekstra takk til liftprodusenten CTE som tok oss opp i luften for fotografering.

Optimismen tilbake

98.000 mennesker besøkte Samoter-messen i Verona, Italia i begynnelsen av mars. Der viste 900 utstillere fra 37 land de ferskeste maskin- og utstyrsnyhetene. Årets besøks- og utstillerantall er noe lavere enn på messen i 2008. Det kan nok tilskrives den globale finanskrisen som også rammet maskinprodusentene hardt. Nå er imidlertid optimismen tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Etterspørselen etter maskiner er nemlig i ferd med å ta seg opp etter noen svært dårlige år. Fremdeles vil det ta tid før maskinsalget er tilbake på 2007-nivå med et globalt salg av én million maskiner til en verdi av 99 milliarder USD.

Arrangøren presenterte en analyse fra engelske Off-Highway Research som viser et årlig gjennomsnittsalg på 782.000 enheter for årene 2010-2014. Fra 2005-2009, der både topp- og bunnår er registrert, ble det gjennomsnittlig solgt 821.000 maskiner i året.

På de følgende sider presenteres noen av nyhetene på Samoter. Vår neste Samoter-rapport kommer i vår aprilutgave.

Astra-tipptruck med fokus på hytta

Astra presenterte den nye tipptrucken RD40 på Samoter-messen. Tipptrucken har en maskinvekt på 70 tonn og en lastekapasitet på 40 tonn (25,2 m3 topplastet). Produsenten melder at det er lagt stor vekt på hytta i utviklingen.

ett utenfra er det et rundere form på den veltesikre hytta, og det er mye glass som gir føreren godt overblikk. Inni hytta er det lagt vekt på å gi føreren mye rom, sikkerhet og komfort. Dette er den fjerde tipptrucken til Astra i RD-serien. De øvrige har lastekapasitet på 28, 32 og 50 tonn, og alle bortsett fra den største har Cursor-motorer (RD50 har Deutz 680 cv-motor). I den nyeste modellen, RD40, er tipptrucken utstyrt med en Iveco Cursor 13 Tier 3-motor som yter 500 hk.

Ny gravere, hjullastere og kompaktlastere

New Holland har lansert de to første gravemaskinene i den nye C-serien. E265C (27 tonn) og E305C (31 tonn) ble vist på Samoter-messen. Maskinene har den nye Steg IIIB-motoren (Tier 4i) som gir mer kraft og er 10% mer effektiv i forhold til drivstofforbruket. Et nytt hydraulikksystem som øker produktiviteten med opp til 15%, nevnes også av produsenten som store forbedringer i forhold til tidligere versjoner. Av andre forbedringer på maskinene nevnes økt komfort, oversikt og nye joystick-løsninger i hytta, en forsterket undervogn og lettere tilgjengelighet på maskinene for service. Det meste kommer man til fra bakkenivå, og New Holland har gjort endel designmessige grep for å "rydde opp" bak sidedekslene.

Hjullastere

Mye av det samme gjelder New Hollands nye hjullasterserie, C-serien. På messen i Verona viste selskapet hjullasterne W170C (14 tonn), W190C (17 tonn) og W230C (20 tonn).

Hjullasterne er kraftigere, bruker mindre drivstoff og C-serien har et videre produktspekter enn tidligere serier. Maskinene har for øvrig en ny femtrinns gearkasse som gir økt akselerasjon og høyere toppfart. Som for gravemaskinene, er det tatt grep som gjør deler av servicebehovet enkelt å utføre fra bakkenivå.

Kompaktlastere

New Holland presenterte også nye kompaktlastere på Samoter. 200-serien til selskapet består av seks kompaktlastere med motorkraft fra 46 til 82 hk og vekt fra 2,2 til 3,5 tonn. I tillegg har selskapet to nye kompaktlastere på belter på 74 og 82 hk (3,7 og 4,3 tonn).

Ny motor

Hovedgrunnen til at New Holland presenterte så mange maskiner på Samoter, er at selskapet har ventet på den nye Steg IIIB-motoren (Tier 4i). Med denne på plass (utviklet av FPF - Fiat Power Train Industrial) kom også nye gravemaskiner, hjullastere og en kompaktlastere på løpende bånd.

I 1996 ble det bestemt at utslippene måtte begrenses fra blant annet anleggsmaskiner, og siden den gang er utslippene av NOx og sotpartikler redusert med 60%. Tallet skal opp i 90% i henhold til beslutningene som er fattet.

Bomags første "halvmetersfres"

Begeistringen for én av to Bomag-nyheter på Samoter-messen er stor hos Normann Olsen Maskin i Norge.

Jubelen rettes mot den nye asfaltfresen BM 500/15. Dette er den første asfaltfresen Bomag produserer med en halv meters fresetrommel. Tidligere har én meter vært det minste målet for Bomag-fresene, noe som for mange norske kunder har vært i bredeste laget.

- Den nye fresen er høyaktuell i Norge. Dette er den mest solgte fresestørrelsen her til lands, og vi har veldig stor tro på denne. Samtidig må vi få tak i en demo-maskin. Ingen kjøper så kostbare maskiner ut fra bilder, sier Bjørn-Arne Gustavsen i Normann Olsen Maskin AS.

Føreren i fokus

Gustavsen er produktansvarlig for vei og anlegg og forventer å ha en demo-maskin på plass i mai. Han trekker frem effektiviteten som et av de aller mest positive trekkene ved fresen. I tillegg påpeker han at tilgjengeligheten på maskinen er god for service og bytte av tenner og fresetrommel.

Bomag hevder i sin produktbeskrivelse at føreren er satt i fokus under utviklingen. Det er gjort en rekke grep slik at føreren skal skjermes mest mulig for vibrasjoner, blant annet med at alle funksjoner kan utføres sittende i den svingbare førerplassen. Føreren skal til enhver tid kunne ha oversikt, sittende, på den siden som krever oppmerksomheten.

Jubelen stilnet

Det som ikke skapte like mye jubel hos Normann Olsen Maskin, var den andre store nyheten til Bomag på Samoter-messen. Asfaltutleggeren BF 800 har en grunnbredde på tre meter, og kan strekke seg til hele 10 meters leggebredde. Dette er for stort for norske veier, noe som gjør maskinen relativt uaktuell for norske kunder.

- Denne er nok laget med tanke på motorveier nedover i Europa, samt veibygging i de arabiske landene. For oss kan flyplasser være aktuelle kunder, men jeg tror ikke vi kommer til å selge mange av disse, sier Gustavsen.

Volummaskinen i Norge er BF 300 (1,70-3,40 meter leggebredde) som ble lansert for to år siden. I tillegg har Bomag BF 600 (2,50-5,00 meter) som ble lansert for tre-fire år siden, og selvfølgelig den siste som kom på Samoter.

- Vi ønsker oss en ny modell med grunnbredde på 2,20 meter, sier Gustavsen.

 

Powered by Labrador CMS