Dette bildet ble tatt i Sverige søndag 6. oktober 2013.
Dette bildet ble tatt i Sverige søndag 6. oktober 2013.

Hva viser dette bildet?

Thomas Morell viser en svensk transportnæring i krise, overkjørt av utenlanske aktører som ikke følger reglene - og som slipper unna med det. Morell er regionssjef i Sveriges Åkeriföretag, Skaraborg, som organiserer svenske transportbedrifter.

Kronikk: Det er ganske merkelig det som skjer innen transportbransjen, og man har tatt seg til pannen mer enn en gang.

Se på dette bildet og tenkt et øyeblikk over det dere ser.

Vi vet ikke om dekkene som ligger på bakken er stjålet, men vi vet at flere store tyverier har skjedd i Uddevalla-området der dekkskiftet skjedde. Finnes det en sammenheng? Ingen vet, og fremfor alt så virker det ikke som politiet tenker så mye over det heller.

Hvor havner de gamle dekkene? Havner de ute i naturen? Miljøkriminalitet - hvem bryr seg?

Bildet ble tatt søndag 6. oktober, og full virksomhet rundt bilene innebærer at ukehvilen forsvant. Noen som bryr seg? Nei!

Oljesøl på bakken er brudd på miljølovene, i hvert fall om man som svensk medborger søler olje på bakken!

Av en eller annen grunn har en stor del av transportnæringen frikort på stort sett alle lovbrudd. Selv om politiet rapporterer lovbruddene, henlegges de umiddelbart av påtalemyndighetene. Tyveri av diesel og dekk lyser mot oss i statistikken, men utøverne havner altfor sjelden i buret.

Derimot jaktes svenske førere og transportselskap med lys og lykte for småsaker.

Har myndighetene fullstendig mistet virkelighetsoppfatningen?

Transportstyrelsen har tatt over kontrollene i bedriftene, transportselskapene, en oppgave politiet hadde før.

Med liv og lyst sender man ut sanksjonsavgifter til transportbedrifter over hele landet.

Å flytte bilen ut av en garasje uten å plassere sjåførkortet i ferdskriveren koster umiddelbart 4000 kroner. Glemmer en sjåfør å trykke inn start- eller sluttland koster det transportselskapet 1000 kroner hver gang.

Havner sjåføren i en bilkø og kjører to minutter for lenge før pausen - 1000 kroner i straffeavgift.

For en transportbedrift med 10 til 15 ansatte kan straffeavgiftene være oppe i 200.000 kroner på rent administrative feil raskere enn man rekker å tenke tanken.

Hvordan skal svenske transportører kunne konkurrere på transportmarkedet når denne ubalansen tillates å fortsette?

Jeg snakket med trafikkpolitiet forrige uke, og de sukker oppgitt når de forteller om bremseløse utenlandske kjøretøy som fortsetter sin reise så raskt politiet har forlatt plassen. I ett tilfelle var styreleddet så slitt at det kunne dras løs for hånd. På et annet kjøretøy var en aksel festet med spennbånd.

I alle tilfeller har politiet nedlagt kjøreforbud, og i alle tilfeller har kjøretøyet forlatt plassen når politiet reiste derfra.

Hvor er alle stolte visjoner om trafikksikkerhet blitt av? Hvem vil møte et tungt kjøretøy som ikke har bremser eller kjører med løse aksler?

Nå må våre politikere ta problemet på alvor. Dette kan ikke fortsette.

Ikke å agere mot den usunne, og i visse tilfeller kriminelle, delen innen transportnæringen er et svik mot de seriøse bedriftene. Det får også følger for landets skatteinntekter. Dette kan gi alvorlige effekter på statsfinansene. Det - om noe - burde være av interesse for våre politikere - eller?

Thomas Morell
Sveriges Åkeriföretag Skaraborg

Forsiden nå