Geofencing er en virtuell grense definert av GPS-teknologi. Når den nye ladbare hybridvarebilen passerer en slik grense vil den automatisk bytte til elektrisk drift.

Hybrid kjører helelektrisk i lavutslipp-soner

Nå kommer nye Ford Transit Custom ladbar hybrid med såkalt geofencing-teknologi som automatisk bytter om til utslippsfri elektrisk fremdrift når varebilen kjører inn i lavutslipp-soner.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Med den nye geofencing-teknologien kan nye Transit ladbar hybrid virkelig få utnyttet drivlinjene i bilen optimalt. Du bruker bensinmotoren som rekkeviddeforlenger når du trenger det, og går automatisk på ren elektrisitet når lokale utslippskrav tilsier det. Dette er en svært praktisk og miljøvennlig løsning, både for dem som er avhengig av varebiler med en viss rekkevidde og myndigheter som ønsker å bekjempe det økende problemet med forurensing i europeiske storbyer, sier Per Gunnar Berg adm. direktør i Ford Motor Norge.

En rekke europeiske storbyer har allerede innført lavutslipp-soner. Disse bidrar til å forbedre luftkvaliteten ved å forhindre at de mest forurensende bilene kjører der.

Geofencing er en virtuell grense definert av GPS-teknologi. Når den nye ladbare hybridvarebilen passerer en slik grense vil den automatisk bytte til elektrisk drift.

Kjørelengden og tiden den tilbringer i lavutslippssonen blir lagret som kryptert data og kan deles med lokale myndigheter for å vise at bilen ble kjørt på ren elektrisitet. Når den kjører ut av lavutslippssonen vil Fords 1-liters EcoBoost-bensinmotor igjen kunne brukes som rekkeviddeforlenger.

Teknologien kan også brukes slik at de som bruker eller eier kjøretøyene kan sette opp egne «grønne soner», for eksempel rundt skoler eller lekeplasser for å redusere det lokale utslippet her.

Powered by Labrador CMS