Nye Renault Trafic har rene linjer med klart Renault-preg.
Nye Renault Trafic har rene linjer med klart Renault-preg.

Klart for nye Renault Trafic

Nye Renault Trafic blir et omfattende kjøretøyprogram med ikke mindre enn 270 forskjellige varianter. Den formelle introduksjonen skjer senere i år.

I utviklingsarbeidet er det lagt stor vekt på at nye Renault skal være enda mer økonomisk i drift enn foregående modellserie. Dette skjer blant annet gjennom å redusere motorvolumet, såkalt downsizing, i kombinasjon med enda mer effektiv turboteknikk. Motorprogrammet i nye Trafic bygger på en 1,6-liters turbodiesel som vil bli levert i flere effektklasser. Basismotoren har en turbolader med variabel geometri, mens de mer effektfulle variantene har to forskjellige turboladere montert etter hverandre, gjerne kalt bi-turbo. Drivstofforbruket vil ligge i underkant av 0,6 liter pr. mil, som er mer enn 1 dl mindre enn 2,0-litersmotoren som sitter i nåværende Trafic.

Mange varianter

Som nevnt vil nye Renault Trafic komme i mange varianter. Som kassevogn vil bilen bli levert i to lengder og to høyder. I tillegg kommer Trafic som dobbeltkabiner, plattformchassis og som minibuss. Dessuten vil Renault i samarbeid med eksterne påbyggere kunne levere mange spesialutførelser.

Det særegne frontpartiet på nye Renault Trafic.
Det særegne frontpartiet på nye Renault Trafic.

Nye Trafic har selvsagt fått den nye grillen med kraftig Renault-emblem på sort bunn. En brattere frontrute signaliserer god innvendig plass, mens de lange kombinasjonslyktene er med på å gi bilen en tøff front.

Mer fransk

Nåværende Renault Trafic blir produsert på Nissan-fabrikken i Barcelona, mens den nye serien som er 3. generasjon Trafic, skal produseres på Renaults egen fabrikk i Sandouville i Frankrike. Her produseres også en rekke av selskapets personbilmodeller. Renault har investert 230 millioner euro i produksjonsutstyr for nye Trafic i denne fabrikken.

Med dette har Renault fått hele produksjonen av sitt lette nyttekjøretøyprogram tilbake til Frankrike. Kangoo monteres på fabrikken i Maubeuge, mens den noe tyngre Master produseres på Batilly-fabrikken ved Metz.

Forsiden nå