Styreleder i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF), Frode Nilsen på podiet på Fjellsprengningskonferansen 2016 i Oslo.

- Laveste pris har vært i kategorien «Tenk på et tall»

Frode Nilsen, styreleder i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF), er kritisk til anbudspriser han beskriver som dumpingpriser som ikke er bærekraftige over tid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

- Norske entreprenører har i de senere årene bygget opp kapasiteten for å imøtekomme økt offentlig satsing på samferdselssektoren i Norge. Samtidig er det kommet svært mange utenlandske aktører inn i det norske markedet. I utlandet sees Norge som et drømmemarked - det handler bare om å få et oppdrag og så ordner det meste av seg selv senere. Stadig oppleves det som om noen «kjøper» seg en jobb for å komme i gang. Man gir en pris for å «tune» seg inn på prisnivået, for så å dumpe seg inn i neste anbudskonkurransen, uttaler han.

Ved anbudskonkurranser for tunnelprosjekter, er det nå ikke uvanlig med 10 til 12 anbydere.

- Ved enkelte anbudsåpninger har laveste pris vært i kategorien «Tenk på et tall». Dette er ikke en bærekraftig utvikling over tid. Norske aktører kan forsvinne. Har vi virkelig råd til å miste denne kompetansen? Etter min mening gir svaret seg selv, opplyser Nilsen.

Nye kontraktsformer

Lederen tok opp dette temaet i åpningstalen på Fjellsprengningskonferansen i Oslo torsdag 24. november 2016.

- Vi er nødt til å tenke nytt! Jeg håper at vi i løpet av kort tid ikke opplever at laveste pris er det eneste kriteriet man måles på. NFF hilser derfor velkommen de nye kontraktsformene som forsøkes nå. Prosjektene blir større, og det er viktig å benytte byggherrenes, entreprenørenes og rådgivernes kompetanse for å få de mest kostnadsoptimale løsningene, uttalte han.

Lederen mener konkurransepreget dialog er et skritt i riktig retning, for her kommer partenes kreativitet til sin fulle rett. To-konvolutt anbudskonkurranse, der entreprenørene måles på flere parametere enn bare laveste pris, er også noe han hilser velkommen.

- Det er også bra om man kan få til økt bruk av pre-kvalifiseringer, slik at kun de fire til seks beste anbyderne blir med i selve anbudskonkurransen. Dagens prisnivå er nemlig ikke bærekraftig over tid. Bransjen kan ikke i lengden leve med dette.

Takket Vegvesenet

Han takket også Statens vegvesen, Region nord, for at det laveste tilbudet på pris på Tjernfjelltunnelen ble avvist av byggherren på grunn av «manglende dokumentert tilstrekkelig erfaring fra denne typen tunneldrift».

- Det var en helt riktig avgjørelse å avvise laveste anbyder ved kontraktstildelingen av Tjernfjelltunnelen. Å drive konvensjonell tunnel i «hard rock» i Norge er en helt annen vitenskap enn å drive fullprofilborede tunneler i Sør-Europa, sa Nilsen.

Powered by Labrador CMS