STOR: Chevrolet Colorado er lillebroren, men likevel en stor pick-up.
USA-FØLELSE: Du er nesten i Amerika når du sitter bak rattet i Chevrolet Colorado. (FOTO: ESPEN BRAATA)
ADKOMST: Bakdøra svinges bakover på Colorado. Det gir god tilgang til plassen bak setene. (FOTO: ESPEN BRAATA)
(FOTO: ESPEN BRAATA)
LITEN: Mye er stort i USA, men velgeren for 2 WD/4 WD kunne vært litt større. (FOTO: ESPEN BRAATA)
(FOTO: ESPEN BRAATA)

Liten stor amerikaner

Chevrolet Colorado vil bli å finne på norske landeveier i løpet av kort tid. Importøren arbeider med typegodkjenningen hvor det mangler noen offisielle utslippstall som myndighetene kan godta.

Chevrolet Colorado er litt gammelmodig innvendig og har ikke helt samme finish som noen av de andre amerikanerne, er dommen fra testpanelet. En typisk «amerikansk»-fjæring som blir litt vel myk etter norsk standard trekker også noe ned på svingete veier.

Men det finnes absolutt en rekke plusspunkter ved denne bilen som først og fremst konkurrerer med 1-tonnerne her på bjerget. Det første vi ønsker å trekke frem, er at man sitter veldig godt. Det er viktig på en lang arbeidsdag. Bilen kommer også relativt bra ut på støy, noe som også er viktig hvis man sitter mange timer bak rattet. Bilen har bedre flaske- og koppholdere enn flere av konkurrentene.

Kontormessig er det fordel med to USB-uttak. Alle har jo med seg mobiltelefon, og nettbrett blir også et stadig hyppigere benyttet hjelpemiddel. Så får man håpe at brukeren ikke har med seg særlig mye papir, for det er det også her avsatt dårlig med plass til denne typen utstyr. Oppkoblingen av mobiltelefon fungerte veldig bra på denne bilen.

Man må lete litt for å finne bryteren til firehjulsdriften, men dette er kanskje ikke noe stort problem for den som kjører bilen til daglig. Girkassen gjør litt rare valg innimellom, men bilen klarer seg bra på bane.

Test av ti pick-uper: Tidenes pick-up-lineVi har samlet alle pick-up-er som er til salgs i Norge til dyst, og testet samtlige.

Første prøvekjøring av nye Ford Ranger Solid arbeidshest Helt ny Nissan Tåler juling Sprek pensjonist God på det meste Cruiseskip på veien Plass og krefter Småtørst Tundra

Ford Ranger:
Mitsubishi L200:
Nissan NP300:
Isuzu D-Max:
Toyota Hilux:
VW  Amarok:
Chevrolet Silverado:
Dodge Ram:
Toyota Tundra:

Vi kan jo ikke unngå å skrive noen ord om motoren i denne bilen. Å kjøre en bensinmotor på 305 hk og et dreiemoment på 365 Nm er noe helt særegent. Motoren reagerer meget villig på komandoer fra gassfoten, slik at det er en fryd å kjøre.

Minuset føles raskt i lommeboken. Med et forbruk som ligger skyhøyt over konkurrentene ved snill kjøring, kan vi bare tenke oss hvordan det går ved en litt mer agressiv kjørestil.

Det positive er at fra og med 2016-modellene vil Colorado også bli å få med dieselmotor. Dette er en 2,3 liters Duramax-motor på
161 hk og hele 500 Nm i dreiemoment.

Det burde sørge for å sparke godt unna.

Fakta for alle ti pick-uper:

 

Forsiden nå