Monsteret fra Hviterussland

Ikke noe er halvveis med monster-tipptrucken Belaz 75710, heller dobbelt opp, i hvert fall på motorsiden. To MTU V16-motorer på til sammen 3430 kW (4665 hk) sørger for fremdriften av den hviterussiske kjempen som opererer i kullgruven Chernigovez langt øst i Sibir.

Det er rett og slett snakk om verdens største tipptruck. Den laster ikke mindre enn 270 m3 stein og har en nyttelast på 450 tonn. Det er nesten 90 tonn mer enn den nest største tipptrucken i verden. Totalvekten på Belaz 75710 er imponerende 800 tonn. Alt er selvsagt stort på denne maskinen. Dekkene har en diameter på frie meter, mens totalhøyden er 8,17 meter. Lengden er 20,6 meter og bredden 9,75 meter. Svingradius er 45 meter, men det er god plass i Sibir.

Det er selvsagt behovet for stor kapasitet som gjør at noen kjøper slike gigantmaskiner. Jo lengre en gruve er i drift, desto større misforhold er det gjerne mellom utvinnbare mineraler (i dette tilfellet kull) og den vraksteinen som ikke kan brukes til noe. Det blir altså stadig mer transport av stein, og for å opprettholde effektiviteten, må transportkapasiteten økes.

De største tipptruckene til nå har vært Liebherr T282 med nyttelast på 363 tonn og Belaz 75602 med nyttelast på360 tonn. Felles for begge disse og den nye Belaz 75710 er at de benytter motorer fra MTU 4000-serien.

To motorer

Belaz 75710 er den første maskinen av sitt slag som bruker to V16-motorer fra MTU 4000-serien. Med fullt lass jobber begge motorer, men under tomkjøring går den ene på tomgang for å spare drivstoff. Motorene driver ikke hjulene direkte. Hver av dem er koblet til en generator som igjen gir strøm til fire elektriske motorer, en i hvert hjulnav. Tipptrucken har også drift på begge aksler. Det gir god fremkommelighet på vanskelig underlag.

Ytterligere en fordel er at hvis det oppstår en feil med en av dieselmotorene eller en av generatorene, vil det likevel være mulig å kjøre maskinen til verkstedet på egne hjul, riktignok med halvert effekt.

Belaz 75710 har en topphastighet på 64 km/t, men klarer også 40 km/t ved en stigning på 10%.

(Bakgrunnsinformasjon og fotos: MTUreport)

En totalvekt på 800 tonn gjør det nødvendig med tvillinghjul både foran og bak, til sammen åtte dekk med diameter på fire meter.
En totalvekt på 800 tonn gjør det nødvendig med tvillinghjul både foran og bak, til sammen åtte dekk med diameter på fire meter.

 

Forsiden nå