Eier av HK Solberg AS i Kristiansand, Steinar Solberg, hentet denne trekkvogna, en Ford F-Max, i Kroatia i juli 2019.
Eier av HK Solberg AS i Kristiansand, Steinar Solberg, hentet denne trekkvogna, en Ford F-Max, i Kroatia i juli 2019. (Foto: Privat)

Norsk firma kjøpte Ford F-Max

- Jeg har fått opplyst at dette skal være F-Max nr. 1 på Europa-markedet. Det er litt stas, sier en fornøyd Steinar Solberg i HK Solberg AS.

H.K. Solberg Transport ble startet i 1934 av Harald Kristensen Solberg som vognmann-forretning. Firmaet er i dag spesialister på transport av flyttegods, men kjører også stykkgods. Avdelingen for transport av stykkgods trafikkerer daglig med ti vogntog med hele Europa som transportområde.

Les mer om Ford F-max og andre Ford-biler her.

Den nyeste lastebilen i bedriften, er en Ford F-Max. Og det til tross for at det verken er salgsapparat eller serviceapparat i Norge for denne bilen.

Da F-Max ble kåret til International Truck of the Year 2019 skrev AT.no dette:

Klart for avreise med kurs mot Kristiansand. Foto: Privat
Ford F-Maz er kåret til International Truck of the Year 2019. Foto: Privat

«Dessverre vil det nok vare en stund før vi får se disse med norske skilter. Salget starter i Tyrkia, deretter i de europeiske landene de allerede er representert, så de store markedene i Mellom-Europa. Innen utgangen av 2018 vil 41 land ha bilen og i løpet av 2020 står ytterligere 10 land på listen. Norge er ikke et av disse landene.»

Nå ble det altså likevel veldig raskt en F-Max med norske skilter.

Hentet i Kroatia

I januar 2019 skrev eier av HK Solberg, Steinar Solberg, avtale med en representant for en stor Ford-forhandler på kjøp av F-Max-en. I juli 2019 hentet han trekkvogna i Zagreb i Kroatia.

Solberg og kameraten Bjarne Roland, kjørte på skift hjemover til Kristiansand der bedriften holder til.

Denne fronten kommer til å vekke oppsikt i Norge. Spesielt fordi det vil stå et norsk registreringsskilt under Ford-logoen. Foto: Privat

- Gjennom Tyskland hadde den ifølge instrumentene et snittforbruk på 1,55 liter per mil. Det er kjempebra, sier en strålende fornøyd Solberg til AT.no.

Service i Danmark

Solberg er ikke bekymret for at det er relativt langt til service-verksted for Ford-en.

- Service blir tatt i Danmark. Men det er først når den har gått 150.000 km at det skal skje.

Når bilen har fått norske skilter på plass, skal den settes i trafikk på Europa. Det blir dermed ikke så langt til merkeverksted, siden den fra tid til annen vil være i områder med disse, og ofte nærmere Danmark enn Norge.

Skal teste mot andre merker

Når Solberg kommer hjem, er planen å teste ytelser og forbruk mot de mer vanlige lastebilmerkene i Norge.

Ford-en har motor på 500 hk. Planen er å testkjøre mot en MAN, en Scania og en Volvo med tilsvarende effekt.

Stemningsbilde fra en av hvilepausene på vei fra Kroatia til Norge. Foto: Privat

Forsiden nå