Iveco Eurocargo Euro 6 fotografert på utstillingen Solutrans i Lyon november.
Iveco Eurocargo Euro 6 fotografert på utstillingen Solutrans i Lyon november.

Ny Iveco Eurocargo lansert

Iveco lanserte sin oppdaterte Eurocargo-serie på en pressekonferanse i London 27. november. Nyhetene finnes først og fremst på transmisjonssiden.

Fiat Powertrain (FPT) har tatt frem to nye motorserier for Eurocargo Euro 6, Tector 5 og Tector 7. De erstatter de eksisterende Tector 4 og Tector 6 med litt større sylindervolum og litt høyere effekter og dreiemoment. Tector 5 har fire sylindere og et volum på 4,5 liter. Den leveres i effektvarianter på 160, 190 og 210 hk. Tector 7 er sekssylindret og har et volum på 6,7 liter. Her er det fire tilgjengelige effekter, 220, 250, 280 og 320 hk. Både 210-hesteren og 320-hesteren er nye effektnivåer i Eurocargo. I likhet med motorene i de tyngre Iveco-seriene trenger de nye Tector-motorene kun SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) og passivt partikkelfilter for å tilfredsstille Euro 6. Iveco kaller sitt avanserte SCR-system Hi-eSCR.

Eurocargo leveres i totalvekter på fra 7,5 til 18 tonn. Tector 5 leveres i variantene opp til 16 tonn, mens Tector 7 er tilgjengelig fra 10 tonn og oppover. Manuelle og automatiserte girkasser kommer fra ZF. De manuelle leveres med fem, seks eller ni trinn, mens de automatiserte kassene har seks eller ni trinn. Sistnevnte er den helt nye ZF Eurotronic. Den er tilgjengelig i kombinasjon med Tector 7 fra 12 tonn og til topps i programmet. Alle motorvarianter kan i tillegg leveres med Allison automatgirkasser.

Eurocargo 4x4 i Euro 6-utførelse vil bli lansert tidlig i 2014.

Du leser mer om Iveco Eurocargo i Anlegg&Transport nr. 12.

Forsiden nå