
Øveraasen-dumper til veivesenet
Vi har hentet saken om Øveraasens dumper fra arkivene til vårt søstertidsskrift, Moderne Transport. Denne saken er fra nummer 8, 1972.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
På riksveianlegget ved Farriseidet er det nå satt inn en ny type anleggsdumper som er produsert i Norge.
Anleggsdumperen er den første i en serie på tre maskiner som vil bli levert til Statens vegvesen i løpet av sommeren.
Dumperen er utviklet i et nært samarbeid mellom Statens vegvesen og firmaet Øveraasen Motorfabrikk A/S på Gjøvik. Spesifikasjonene til dumperen er fastsatt i samarbeid mellom veivesenet og firmaet, mens dumperen i sin helhet er konstruert og produsert ved fabrikken på Gjøvik.
Dumperen er tilpasset bredde og akseltrykk på norske veier og konstruert for norske føre- og terrengforhold. Den er derfor utstyrt med en kraftig motor, en helautomatisk gearkasse, og har drift på alle tre aksler slik at den vil kunne ta seg frem selv under vanskelige førerforhold på veianleggene.
Dumperen er utstyrt med en romslig førerhytte med et lavt støynivå.
Tekniske data
Totalvekt: 26 tonn
Nyttelast: 13,3 tonn
Foraksel-trykk: 10 tonn
Boggi-trykk: 16 tonn
Lastevolum: 8 m 3 (strøket)
Bredde: 2,45 m
Lengde: 8,3 m
Motor: Scania Vabis DS-8 med turbo
Motorstyrke: 202 hk
Leddet konstruksjoner mellom trekkdel og dumperkasse. Enkel aksel foran og boggi bak. Drift på tre aksler. 4-trinns Clark powershift gearkasse. Like dekk på alle hjul med dimensjon: 16,00x24. Sentralt opplagret boggi med likt sportrykk.