LETT: Samferdselsminister Jon Georg Dale (t.v.) kjenner vekten av produktene som kan erstatte betong i norske tunneler i framtiden. Statsråden sier han vil følge nøye med på den videre utviklingen til norske Foamrox og daglig leder Kjell Håkon Helgesen.
LETT: Samferdselsminister Jon Georg Dale (t.v.) kjenner vekten av produktene som kan erstatte betong i norske tunneler i framtiden. Statsråden sier han vil følge nøye med på den videre utviklingen til norske Foamrox og daglig leder Kjell Håkon Helgesen. (Foto: Foamrox)

Samferdselsministeren imponert over norske Foamrox

- Foamrox er et selskap flere og flere begynner å merke seg, sa samferdselsminister etter et besøk hos den norske produsenten av konstruksjonsmaterialer for tunneler.

Arendalsfirmaet Foamrox har nemlig lansert konstruksjonsmaterialer som skal utfordre bruk av betong i tunneler i framtiden. Statsråd Jon Georg Dale mener samferdselssektoren tvinges til å se på nye løsninger i løpet av kort tid.

- I løpet av veldig få år må vi halvere utslippene fra transportsektoren. Det gjør at vi hele tiden søker mer klimaeffektive løsninger i samferdselssektoren, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Denne uken var statsråden på besøk i Aust-Agder. Mandag formiddag gikk turen til Arendal-baserte Foamrox, som leverer produkter innen tunnelbygging og er i ferd med å slå seg opp i bransjen.

Firmaet satser på nødkiosker, nødutganger, brannsperrer, trekkekummer og elementer for tunnelvegg og himling. Produktene består av en kjerne av skumglass produsert av resirkulert glass som er dekket av polyurea, ett av verdens sterkeste coating-materialer.

Kan skape 50-100 arbeidsplasser

Foran samferdselsministeren og flere fremtredende politikere presenterte Kjell Håkon Helgesen, daglig leder i Foamrox, selskapet og visjonene for framtiden.

SPESIALPRODUKTER: Samferdselsminister Jon Georg Dale ser på et av Foamrox-produktene under besøket hos den norske bedriften i Aust-Agder. Foto: Foamrox

- Vi er i ferd med å ta steget fra et familiebasert selskap til å bli et industriselskap. Vi ønsker produksjon i Norge basert på fornybar energi uten klimagassutslipp, sa Helgesen, som mener selskapet snart kan stå bak 50-100 industriarbeidsplasser.

Produktene skal konkurrere med tradisjonell betong, som har vært brukt i en årrekke i de aller fleste tunneler, både nasjonalt og internasjonalt. Omfattende testinger viser at produktene er brannsikre, miljøvennlige og har rask monteringstid.

- Vi ønsker på ingen måte å snakke ned betong som produkt, men undersøkelser viser at våre produkter vil gi en halvering av klimagassutslipp i produksjonsfasen, og ytterligere reduksjon for transport og montering, sier Helgesen.

Imponert Venstre-leder

Foamrox har inngått et samarbeid med Nye Veier og har allerede levert sine første produkter i Torsbuås-tunnelen på E18 i Arendal.

Også Venstres gruppeleder på Fylkestinget, Jan Kløvstad, deltok på presentasjonen.

- Jeg er imponert. Her har vi et firma som kommer med løsninger som er like sterke, like holdbare og mer miljøvennlige enn de vi har i dag, og som til og med holder til i bygda mi. Jeg tror de har sjansen til å lykkes, sier Kløvstad.

- Raskere, billigere og bedre

Samferdselsminister Dale kommer til å følge utviklingen i Arendal nøye.

- Det er veldig spennende å se hvor langt de har kommet og ikke minst hva slags potensial man ser for seg videre. Jeg er opptatt av nye innovasjoner og nye måter å gjøre ting på. Spesielt om vi i tillegg til å skape arbeidsplasser og nye bedrifter, kan bygge raskere, billigere og bedre tunneler, understreker Dale.

- Tror du resirkulert glass kan erstatte betong i framtiden?

- Så lenge det oppfyller funksjonen, som nå er det aller viktigste. Det opplever jeg er grunnen til at Nye Veier nå tester disse produktene, og at Statens vegvesen også gjør det på noen av områdene, sier samferdselsministeren.

Vurderer nye løsninger

- Hva skal til for at dette kan bli et produkt som blir vurdert på lik linje med betong?

- Det er en av grunnene til at vi nå må se på om vi i fremtiden kan organisere oss mer funksjonstenkende i samferdselssektoren. Det jobber vi mye med nå, både på veinormaler, håndbøker og alle de tingene som legger standarden for hvordan vi bygger vei. Erfaringene vi får fra prosjekter vi allerede er inne i, vil også være avgjørende for om de blir en del av de løsningene vi tar med oss inn i framtiden, sier Dale.

- Du hadde kjennskap til firmaet fra Arendal allerede før du kom i dag?

- Ja, det er derfor jeg er her i dag. De er åpenbart, selv i en tidlig fase, et selskap som flere og flere i sektoren nå begynner å merke seg, forteller samferdselsministeren.

- Kan bli nytt industrieventyr

Både stortingsrepresentant Åshild Bruun-Gundersen (Frp) og ordførerkandidat Geir Fredrik Sissener i Arendal Høyre karakteriserer Foamrox som et potensielt nytt industrieventyr.

- Det er ikke lenge siden jeg først hørte om dette firmaet, men når jeg nå er blitt kjent med hva de driver med tror jeg de har en nasjonal dimensjon. Jeg er veldig overrasket over hvor utrolig bra disse produktene er. Jeg tror de kan lykkes langt ut over sine egne målsetninger, sier Sissener.

- Nye Veier er avgjørende for innovasjon og slik jeg ser det har dette potensial for å bli ett nytt industrieventyr, sier Bruun Gundersen.

Forsiden nå