Scania har ikke lagt med bilder fra virkeligheten i meldingen om Scania Astator, men en illustrasjon.
Scania har ikke lagt med bilder fra virkeligheten i meldingen om Scania Astator, men en illustrasjon.

Scania Astator gjør jobben selv

Lastebilen kjører sakte fremover, og forhjulene styrer bilen på rett vei. Men det sitter ingen i førersetet på Scanias selvkjørende test-kjøretøy, Astator.

Utviklingen av konseptet har kommet så langt at testkjøretøyet henter last og losser den i en åpen gruve, skriver Scania på nett.

- Gruver er områder som er godt egnet for selvkjørende biler, sier Lars Hjorth, ansvarlig for selvkjørende transportløsninger hos Scania.

Området er avgrenset og en operatør overvåker det.

Prosjektet som ledes av Hjorth har støtte fra blant andre den svenske regjeringen.

- Mer kostnadseffektivt

Til nå har gruveindustrien ofte satset på store tipptrucker med relativt dyre konstruksjoner. Scania skriver i en nyhetsmelding at de opplever en økende interesse for transportløsninger i mindre skala.

- En løsning med lastebiler er mer kostnadseffektiv, med total kostnad per transportert tonn betydelig lavere. I tillegg blir utgiftene til veibygging i gruven redusert når man bruker lastebiler til å frakte masser, sier Hjorth.

Neste steg er containertransport

Selvkjørende løsninger for anleggsmaskiner har vært i bruk noen år allerede:

- Nå åpner det seg muligheter for å gjøre det samme med lastebiler i gruver, noe som kan senke gruveindustriens kostnader, sier Hjorth.

Hans 20-mann store team på Scanias avdeling for forskning og utvikling jobber på høygir for å være tidlig ute med selvkjørende lastebilsystemer i gruver.

- Selvkjørende lastebiler i gruver can bli en realitet i løpet av få år når vi utnytter potensialet som ligger i teknologien i dag. Neste steg blir selvkjørende lastebiler på containerhavner. Etter det er teknologien god nok for langtransport mellom store transportsentraler, sier han.

Forsiden nå