Volvo Trucks har inngått en «milepælsavtale» med Brønnøy Kalk AS i Norge om å levere Volvo Trucks' første kommersielle autonome transportløsning. (Foto: Volvo Trucks/Robin Aron)
Seks selvkjørende Volvo FH16-lastebiler skal transportere kalkstein på en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom gruven til Brønnøy Kalk og knuseren. (Foto: Volvo Trucks/Robin Aron)
I stedet for å kjøpe autonome lastebiler, kjøper Brønnøy Kalk en transporttjeneste. Volvo Trucks leverer kjøretøyene og tar ansvar for transporten av kalkstein. (Foto: Volvo Trucks/Robin Aron)
- Vi er stolte over å kunne presentere en autonom løsning som vil dekke kundenes behov når det gjelder sikkerhet, pålitelighet og lønnsomhet, sier Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks. (Foto: Volvo Trucks)
Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks, mener avtalen med Brønnøy Kalk AS er et gjennombrudd. - Dette er den første kommersielle avtalen vi har gjort med en kunde, sier han. (Foto: Volvo Trucks/Robin Aron)

Seks autonome Volvo FH16 til Brønnøy Kalk

Volvo Trucks leverer autonom transportløsning til Brønnøy Kalk AS.

Volvo Trucks har nettopp inngått en avtale med Brønnøy Kalk AS i Norge om å levere Volvo Trucks' første kommersielle førerløse løsning til transport av kalkstein fra en åpen gruve til en havn i nærheten.

Løsningen for Brønnøy Kalk AS består av seks førerløse Volvo FH16-lastebiler som skal transportere kalkstein på en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket. Løsningen har vært gjennom vellykkede tester, og testene vil fortsette gjennom 2018 før løsningen settes i drift innen utgangen av 2019.

Kjøper transportløsningen

Volvo Trucks' første kommersielle autonome løsning

  • Avtalen omfatter en autonom terminal-til-terminal-løsning for transport av kalkstein ved Brønnøy Kalk i Velfjord i Norge.
  • Samarbeidspartnerne er Brønnøy Kalk AS og Volvo Trucks.
  • De selvkjørende Volvo FH-lastebilene betjenes utenfra av hjullasteroperatøren.
  • Ruten inkluderer kjøring både i tunneler og utendørs.

Avtalen kommer i kjølvannet av nylige vellykkede automatiseringsprosjekter innenfor blant annet gruvedrift, innhøsting av sukkerrør og avfallsinnsamling.

Denne kommersielle løsningen er likevel en spennende ny erfaring for Volvo Trucks. I stedet for å kjøpe autonome lastebiler, kjøper Brønnøy Kalk en hel transportløsning til frakt av kalkstein mellom de to terminalene.

- Dette er et viktig skritt for oss, sier daglig leder ved gruven, Raymond Langfjord.

Raymond Langfjord, daglig leder ved gruven til Brønnøy Kalk, ser nye muligheter innenfor teknologi. - Ved å ta i bruk en selvkjørende løsning styrker vi konkurranseevnen vår i et tøft globalt marked, sier han. Foto: Volvo Trucks/Robin Aron

- Konkurransen i bransjen er tøff. Vi jobber hele tiden med å øke effektiviteten og produktiviteten på lang sikt, og vi har en klar visjon om å utnytte nye muligheter innenfor teknologi og digitale løsninger.  Vi var på jakt etter en pålitelig og innovativ samarbeidspartner som er like opptatt av bærekraft og sikkerhet som oss. Ved å ta i bruk en autonom løsning styrker vi konkurranseevnen vår i et tøft globalt marked.

Brønnøy Kalk betaler per leverte tonn

Testingen er i gang, og løsningen forventes å være fullt operativ innen utgangen av 2019. I testfasene sitter en sjåfør i førerhuset, men når lastebilene settes i drift, vil de være helt selvkjørende. Foto: Volvo Trucks/Robin Aron

- Vi er stolte over å kunne presentere en autonom løsning som vil dekke kundenes behov når det gjelder sikkerhet, pålitelighet og lønnsomhet, sier Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks.

De globale transportbehovene er i stadig endring, og bransjen krever stadig nye og avanserte løsninger for å ligge i forkant:

- Vårt mål er å lede utviklingen av produkter og tjenester for å dekke disse behovene, sier Nilsson.

Kjøretøyene er selvkjørende og kan betjenes utenfra av hjullasteroperatøren. Foto: Volvo Trucks/Robin Aron

Avtalen innebærer at Brønnøy Kalk kjøper en komplett transporttjeneste og betaler per leverte tonn.

- Det er spennende å ha nådd dette punktet, der vi kan presentere autonome løsninger», sier Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks.

Seks førerløse Volvo FH16 -lastebiler skal transportere kalkstein på en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom gruven til Brønnøy Kalk og knuseren. Foto: Volvo Trucks/Robin Aron

- Ved å konsentrere oss om et begrenset område og en forhåndsbestemt rute kan vi finne ut hvordan vi kan utnytte løsningen best mulig og skreddersy den til kundenes spesifikke behov. Dette handler om å samarbeide for å utvikle nye løsninger, noe som gir større fleksibilitet og effektivitet så vel som økt produktivitet.

Forsiden nå